0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den store familiefest

Rummelighed og anvendelighed kendetegner nye praktiske biler fra Renault, Ford og Fiat. Desværre også i nogle tilfælde en høj pris.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
AP
Foto: AP

Fiat Idea er vokset 18 centimeter i højden i forhold til Punto, som den er baseret på. Den skulle gerne kunne fås til et godt stykke under 200.000 kroner og bliver dermed en konkurrent til f.eks. Mitsubishi Space Star og Toyota Yaris Ve

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Stamfaderen til de fleste af disse såkaldte MPV-biler i den overkommelige prisklasse, Renault Megane Scenic, blev rullet ud på podiet i Genève i en helt ny udgave, der kommer til Danmark sidst på året. Selve grundtanken ved bilen er bibeholdt, men det hele fremstår i en helt ny indpakning. Derfor har den nye Scenic stadig et bagsæde med tre separate siddepladser, der kan tages ud eller foldes sammen efter behov.

Den nye Scenic er vokset med otte centimeter, men da det ikke var tilladt at foretage en prøvesidning af bilen, men kun kigge på den udefra, kan vi ikke rigtig vurdere, hvor den ekstra plads dukker op. Gennem ruderne kunne vi dog tydeligt se, at instrumentpanelet er lavet totalt om. Alle instrumenter er samlet i en digital halvmåne oppe under forruden, og gearstangen er flyttet væk fra gulvet og op på midterkonsollen. Alt sammen i et meget moderne design, der minder meget om storesøster Espace.

Endnu en forbedring: Rattet står nu i en mere normal vinkel. I den nuværende Scenic er rattet monteret meget fladt, næsten som i en bus, og det er ikke faldet i alles smag.

Med så mange måneder til den danske premiere er det umuligt at få oplyst en pris, men i Renault-kredse hører vi tallet 300.000. Kroner, altså. Og det vil være for billigste udgave med en motor på 1,4 liter og 98 hk, og det tyder på en stigning på omkring 50.000 kr. i forhold til den nuværende Scenic. Derfor kan det godt tænkes, at en del børnefamilier opgiver tanken om en Scenic og i stedet kigger efter de lavere prisklasser.

Til unge familier
F.eks. hos Fiat, som præsenterer en mini-MPV, der tager sit udgangspunkt i Punto. MPV står for Multi Purpose Vehicle (en bil til mange formål), og den nye bil lever godt op til formålet med sine sæder, der er rige på justeringsmuligheder.

Bilen hedder Idea - ide på engelsk - og de fleste danskere vil nok udtale navnet, så det rimer på en stor møbelkæde. Fiat siger selv, at bilen er møntet på unge familier, og da Fiat også efterhånden har desperat brug for en gedigen salgssucces, så derfor kan man håbe på en rimelig pris i Danmark. Vi gætter på ca. 180.000 kroner.

Fiat Idea er på alle ledder større end Punto, den måler en anelse under fire meter i længden og rager 1,66 meter op i højden - det sidste er et plus på 18 centimeter i forhold til den i forvejen ganske høje Punto, og det lover godt for pladsforholdene i den nye Idea, som vi nok ser i Danmark sidst på året.

I kabinen følger den lidt samme stil som den nye Scenic, og det vil sige centralt placerede instrumenter og en gearstang, der er løftet højt op på midterkonsollen. Fiats nye og renlige 1,3 liters dieselmotor, som vi omtalte her på siderne for et par uger siden, kan også fås i Idea, og også på benzinsiden er der forøget udvalg, bl.a. i form af en motor på 1,4 liter og 100 hk, der må formodes at passe fint til Idea, der nok ofte vil befinde sig i ret tungt lastet tilstand med børn, bagage og indkøbsvarer.

Focus til fem
Ford og VW er to fabrikker, som har været umådeligt længe om at stable en konkurrent til Renault Scenic på hjulene. I sidste uge kunne vi beskrive VW's bud i denne klasse, den nu produktionsklare Touran, og nu har Ford omsider pillet betegnelsen 'konceptbil' af sin Focus C-Max, der er klar til at rulle af samlebåndet til efteråret, og den danske premiere må formodes at kunne finde sted umiddelbart derefter.

Ifølge engelske bladskriverier skyldes den lange udviklingstid på Focus C-Max, at Ford har vaklet mellem at give bilen fem eller syv sæder. Det endelige valg siger dog fem sæder - og dermed basta. Her er konkurrenterne mere fleksible. Opel Zafira har således syv sæder, VW Touran enten fem eller syv, og den nye Renault Scenic kommer næste forår i e