0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Svensk design i fri flugt

Saab giver et bud på, hvordan en moderne Sonett kunne se ud.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Ssab Aero X er helt uden hæmninger. Foto: Jens Dresling

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Giv designerne hos Saab helt frie hænder, og så kommer de frem med noget, der ikke lige er set før - konceptbilen Aero X, som bærer på en arv fra Saabs fortid: nemlig flyindustrien. Saab nævner det ikke selv, men så vil vi da godt bringe det på bane, at fabrikken faktisk lavede en fiks lille sportsvogn i 1960'erne, kaldet Sonett. Det navn kunne passende genbruges, hvis Aero X nogensinde bliver til noget.

Det gør den nu nok ikke - i hvert fald ikke til en pris, der vil være til at betale.

Ligesom på et fly har Aero X en helt glat overfalde, eller 'fuselage', som Saab siger. Der er ingen dørhåndtag og i øvrigt heller ingen døre. Forrude og tag glider ud i ét, og det hele åbner som en kuppel ligesom på et jetfly. Der er heller ingen viskere på forruden. Rudens facon skulle få vandet til løbe af glasset helt af sig selv.

En sportsvogn af denne kaliber er naturligvis nødt til at have rigeligt med motorkraft, og det har Aero X så sandelig: 400 hk fra en 2,8 liters turbomotor. Alligevel vover Saab at kalde den 'grøn', og det skyldes, at den kører på biobrændstoffet bioætanol 100 - og i øvrigt på stort set alle tænkelige brændstofblandinger.

Efter showet i Genève kører Aero X nok ind på fabrikkens museum. Længere kommer den næppe.

allan.graubaek@pol.dk

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere