Danskerne kommer til at se endnu flere Mercedes, Audi og BMW på vejene, hvis regeringens planlagte afgiftslettelse gennemføres.
Foto: LEHMANN MARTIN

Danskerne kommer til at se endnu flere Mercedes, Audi og BMW på vejene, hvis regeringens planlagte afgiftslettelse gennemføres.

Biler

Prisfald får de store biler ud på vejene

Erfaringerne fra de tidligere afgiftsnedsættelser viser, at nogle danskere har et opsparet behov og en lyst til at køre i større biler.

Biler

Salget af store og dyre biler stiger, når afgifterne bliver reguleret på en måde, så det største prisfald i kroner og øre falder i den kategori af biler. Det viser erfaringerne med bilsalget efter regeringens seneste ændring af afgiftsystemet.

I november 2015 faldt afgiften på alle biler, men mest på biler i den dyreste ende som Mercedes, BMW og Audi, det var en af årsagerne til et markant større salg af dyre biler i måneden efter ændringen, viser tal fra De Danske Bilimportører.

Selv om effekten er aftaget noget efter den første salgsfest hos bilforhandlerne, så sælges der i dag flere biler i den dyre prisklasse og i den dyre ende af familiebilerne end før Venstre-regeringen gennemførte den første ændring. Sidste år blev afgifterne også sænket, men ikke i samme omfang, som den gang Liberal Alliances finanslovsforhandlere fejrede resultatet med en champagneskål.

Alt tyder på, at festen for de bilglade med en pæn pengepung vil fortsætte, hvis regeringens forslåede ændring af afgifterne bliver vedtaget i Folketinget. Den vil betyde ens statsafgift på 100 procent af bilens værdi uanset, om der er tale om en lille eller en stor.

God økonomi driver også salget

Med forbehold for forskellige varianter vil ændringen betyde et prisfald på 100.000 kroner for en Mercedes i E-klassen. Prisen fra ny vil ende på knap 600.000 kroner.

Direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen, forventer at udviklingen fortsætter, hvis forslaget gennemføres.

»De tendenser, som vi allerede har set, vil blive forstærket: En stigende efterspørgsel på lidt større og bedre udstyrede biler – og hvorfor? Fordi den danske bilpark fortsat udgøres af mindre biler end i andre lande, og vi tror ikke, at danskerne reelt har et behov for mindre biler. De er bare 'tvunget' ind i mindre biler på grund af de højere priser«, siger Gunni Mikkelsen.

Han understreger, at den vurdering bygger på, at der ikke foretages andre ændringer i skattefradrag for firmabiler og lignende.

FDM: Ikke sikkert at forbrugerpriserne falder tilsvarende

Gunni Mikkelsen peger også på, at danskernes øgede bilkøb og køb af større biler ikke alene skyldes ændringer i afgifterne. Lav rente, høj beskæftigelse og vækst i danskernes realløn har lagt grunden til det større bilsalg.

Siden 2010 er det samlede bilsalg steget fra omkring 12.000 per måned til over 15.000.

Det større salg og større efterspørgsel efter dyre biler forudsætter, at importører og forhandlere lader afgiftsændringen slå fuldt igennem på forbrugerpriserne og ikke vælger at beholde en del af gevinsten selv. FDM oplyser, at de mindre afgifter generelt kom forbrugerne til gode ved de sidste to afgiftsnedsættelser, men måske bliver det ikke helt det samme denne gang.

»Det er nok nemmere at lade priserne følge med, når der kun er tale om et lille fald i afgifterne«, siger forbrugerøkonom i bilejernes forening, Allan Skytte Christensen til Ritzau.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden