FILE - 
En af Apples konkurrenter inden for selvkørende teknologi er kørselstjenesten Uber. Her fortæller Anthony Levandowski, leder af Ubers projekt for selvkørende biler, om projektet.
(AP Photo/Eric Risberg, File)
Foto: Eric Risberg/AP

FILE - En af Apples konkurrenter inden for selvkørende teknologi er kørselstjenesten Uber. Her fortæller Anthony Levandowski, leder af Ubers projekt for selvkørende biler, om projektet. (AP Photo/Eric Risberg, File)

Biler

Apple-bilen er kørt i garage

Firmaet bag iPhone vil alligevel ikke fremstille biler, men koncentrerer sig nu om teknologi, der kan gøre andre producenters biler selvkørende.

Biler

Da Apple for flere år siden hentede nye medarbejdere ind til et hemmeligt projekt, der gik ud på at bygge selvkørende biler, fik de at vide, at de var håndplukket til at udvikle koncernens næste store satsning: Et produkt, der skulle udfordre og vende op og ned på den traditionelle bilindustri.

I dag har Apple sænket ambitionsniveauet, når det gælder biler. Koncernen afviser enhver tanke om at producere en egentlig Apple-bil, og koncentrerer sig i stedet om at udvikle den underliggende teknologi, der kan gøre biler selvkørende.

Fem kilder tæt på Apples bilprojekt – det har kodenavnet Titan – fortæller, at en række fejltrin har fået tech-giganten til at opgive at producere sin egen bil og i stedet udvikle teknologi til biler, som andre har bygget. Med nedjusteringen af projektet lægger Apple sig mere på linje med andre tech-selskaber, der arbejder med selvkørende teknologi, men som ikke satser på selv at bygge bilerne. Selv Waymo – et datterselskab under Google/Alphabet – der formentlig er længst fremme på dette område blandt giganterne i Silicon Valley, har slået fast, at det ikke har planer om selv at fremstille biler.

Ford satser milliarder af kroner i selvkørende bil

Ville genopfinde hjulet

Da projekt Titan blev indledt i 2014, var det med deltagelse af mange af Apples mest erfarne medarbejdere. Der blev også ansat ingeniører med ekspertise i at konstruere biler og ikke bare den software, der skulle styre selvkørende biler. Der blev arbejdet på en bred vifte af detaljer, for eksempel motoriserede døre, der kunne åbnes og lukkes lydløst. Medarbejderne gik også i gang med en fuldstændig nytænkning af kabinen, der skulle være uden rat og gaspedal. Apple, der altid har lagt vægt på et stilrent design, forsøgte også at skabe et mere diskret sensor- og lyssystem end den kegle, der er placeret på taget af mange selvkørende testbiler.

Apple forsøgte sågar at genopfinde hjulet. En arbejdsgruppe under Titan undersøgte muligheden for at bruge sfæriske – det vil sige kugleformede – hjul i stedet for de traditionelle runde hjul, fordi sfæriske hjul kunne give bilen bedre sidelæns bevægelse.

Uklare prioriteringer

Men bilprojektet kom i problemer, siger vores kilder, fordi det var så omfattende og manglede en klart defineret målsætning for, hvad det var, Apple ville have. Medarbejderne begyndte at klage over, at prioriteringerne var uklare, og at der blev sat vilkårlige og urealistiske deadlines.

Medarbejderne begyndte at klage over, at prioriteringerne var uklare, og at der blev sat vilkårlige og urealistiske deadlines

Sidste år begyndte Apple at stramme projektet op. Bob Mansfield, der tidligere har arbejdet med mange af Apples succesprodukter, blev hentet ind som leder, og han skrottede planerne om bilproduktion og rettede fokus mod udviklingen af selvkørende teknologi. Han fyrede desuden et antal de medarbejdere, der beskæftigede sig med bilproduktion.

Vores kilder til denne historie ønsker ikke at få deres navn frem, da de ikke har beføjelse til at udtale sig officielt på vegne af Apple.

udland@pol.dk

Oversættelse: Tonny Pedersen

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden