0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Apple-bilen er kørt i garage

Firmaet bag iPhone vil alligevel ikke fremstille biler, men koncentrerer sig nu om teknologi, der kan gøre andre producenters biler selvkørende.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Eric Risberg/AP
Foto: Eric Risberg/AP

FILE - En af Apples konkurrenter inden for selvkørende teknologi er kørselstjenesten Uber. Her fortæller Anthony Levandowski, leder af Ubers projekt for selvkørende biler, om projektet. (AP Photo/Eric Risberg, File)

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da Apple for flere år siden hentede nye medarbejdere ind til et hemmeligt projekt, der gik ud på at bygge selvkørende biler, fik de at vide, at de var håndplukket til at udvikle koncernens næste store satsning: Et produkt, der skulle udfordre og vende op og ned på den traditionelle bilindustri.

I dag har Apple sænket ambitionsniveauet, når det gælder biler. Koncernen afviser enhver tanke om at producere en egentlig Apple-bil, og koncentrerer sig i stedet om at udvikle den underliggende teknologi, der kan gøre biler selvkørende.

Fem kilder tæt på Apples bilprojekt – det har kodenavnet Titan – fortæller, at en række fejltrin har fået tech-giganten til at opgive at producere sin egen bil og i stedet udvikle teknologi til biler, som andre har bygget. Med nedjusteringen af projektet lægger Apple sig mere på linje med andre tech-selskaber, der arbejder med selvkørende teknologi, men som ikke satser på selv at bygge bilerne. Selv Waymo – et datterselskab under Google/Alphabet – der formentlig er længst fremme på dette område blandt giganterne i Silicon Valley, har slået fast, at det ikke har planer om selv at fremstille biler.

Da projekt Titan blev indledt i 2014, var det med deltagelse af mange af Apples mest erfarne medarbejdere. Der blev også ansat ingeniører med ekspertise i at konstruere biler og ikke bare den software, der skulle styre selvkørende biler. Der blev arbejdet på en bred vifte af detaljer, for eksempel motoriserede døre, der kunne åbnes og lukkes lydløst. Medarbejderne gik også i gang med en fuldstændig nytænkning af kabinen, der skulle være uden rat og gaspedal. Apple, der altid har lagt vægt på et stilrent design, forsøgte også at skabe et mere diskret sensor- og lyssystem end den kegle, der er placeret på taget af mange selvkørende testbiler.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter