Fremtidens elbiler blev præsenteret på en bBilmesse i Frankfurt i sidste uge. Her en Borgwand BX 7 EV.
Foto: Jens Dresling

Fremtidens elbiler blev præsenteret på en bBilmesse i Frankfurt i sidste uge. Her en Borgwand BX 7 EV.

Biler

Ny aftale øger prisforskellen mellem elbiler og benzinbiler

Prisforskellen på en elbil og en benzinbil bliver mere end fordoblet, hvis man vil købe en VW Golf. Nye bilafgifter vil give mere forurening, mener eksperter.

Biler

Hvis man vil have en VW Golf som elbil, har man hidtil skullet betale knap 17.000 kroner mere end for den benzindrevne version.

Med regeringens nye bilafgifter bliver prisforskellen nu mere end fordoblet, så man skal af med over 39.000 kroner mere for at få Golfen som elbil. Det viser en beregning fra Dansk Elbil Alliance.

Elbilerne er i forvejen udfordret af, at de er nye i Danmark, og den større prisforskel vil få færre til at vælge elbil frem for en konventionel bil, vurderer en ekspert.

»Når andre biltyper bliver markant billigere, mens elbiler slet ikke er indfaset på det danske marked, så står elbilerne svagere i konkurrencen med benzin- og dieselbiler«, siger Niels Buus Kristensen, der er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo og medlem af Klimarådet.

Både den eldrevne og den benzindrevne version falder i pris som følge af de nye afgifter, men mens benzinbilen bliver hele 25.500 kroner billigere, så falder prisen på elbilen med mere beskedne 3.000 kroner, viser beregningerne.

Nye afgifter giver mere forurening

Regeringen og Dansk Folkeparti har lavet regneeksempler for, hvad de nye afgifter vil betyde for priserne på 20 udvalgte biler. Men regneeksemplerne viser, at de slet ikke fokus på elbiler, påpeger Niels Buus Kristensen:

»Det er tankevækkende, at ingen af de 20 biler, regeringen er kommet med priseksempler på, er elbiler. Det virker, som om de slet ikke har været en del af diskussionen«.

Ud over at de ændrede bilafgifter vil få flere til at vælge benzin- og dieselbiler frem for elbiler, så vil de også få salget af større biler til at stige nu og her og salget af mikrobiler til at falde på længere sigt, vurderer Niels Buus Kristensen.

Det skyldes, at mikrobiler bliver dyrere, mens større biler falder markant i pris. Dermed giver de nye afgifter en klar effekt, påpeger eksperten:

»Alt i alt er min vurdering, at den samlede co2-udledning vil stige med den her aftale«, siger Niels Buus Kristensen.

Råd: Total mangel på rettidig omhu

Det stiller Danmark i en paradoksal situation, i forhold til hvordan vi ser os selv som land.

»I Danmark vil vi gerne kalde os et grønt foregangsland, men vi er ikke et foregangsland på elbiler, hvis man sammenligner os med andre lande«, siger Niels Buus Kristensen.

Den vurdering deler man hos miljøorganisationen Det Økologiske Råd:

»Det er total mangel på rettidig omhu, at man med de nye afgifter ligefrem gør problemet med udledning større, end det var før«, siger Jeppe Juul, der er transportmedarbejder i Det Økologiske Råd.

Han ser tegn til, at bilindustrien gør alt, hvad den kan for at beholde nogle afgifter, som tilgodeser benzin- og dieselbilerne frem for elbilerne, fordi industrien tjener langt flere penge på at sælge reservedele til de gammeldags biler, som meget oftere skal have udskiftet dele end elbilerne.

Jeppe Juul afviser et ofte fremført argument om, at det i det hele taget er godt at fremme bilsalget med lavere afgifter, fordi man så får skiftet gamle, forurenende biler ud med nye og mindre forurenende af slagsen.

»Det er simpelthen løgn. Danmark har den tredjenyeste bilflåde i Europa. Intet taler for, at større bilsalg vil nedbringe udledningen. Det vil i stedet give flere biler på vejene«, siger Jeppe Juul.

Byrde skubbes

Ifølge brancheforeningen Dansk Elbil Alliance vil den større prisforskel hindre, at der bliver etableret et elbilmarked i Danmark.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Lige nu stiger co2-udledningen på et tidspunkt, hvor meningen var, at den skulle falde. Vi har en klimaforpligtelse om at reducere udledningen frem mod 2030, så når den stiger nu, skubber vi en byrde foran os«, siger Lærke Flader, som er branchechef i Dansk Elbil Alliance:

»Vi har brug for, at man får bygget et marked for elbiler op. Der skal være forhandlere og mekanikere til elbiler. Kommer der ikke det, går det hele over til andre lande, og så står vi om nogle år, uden at være forberedt på det«.

Den bekymring deler transportforsker Niels Buus Kristensen fra Klimrådet:

»Vi har fra Klimarådets side anbefalet, at vi skal have en betydelig omstilling frem mod 2030 fra biler, der kører på fossile brændstoffer, til co2-fri biler såsom elbiler. For at fremme det mål ville det være godt at betrygge folk, der overvejer at købe elbil, i at elbiler ikke bare er et forbigående modefænomen, som folk griner ad om nogle år«, siger Niels Buus Kristensen.

For at gøre folk trygge nok til at købe elbiler kunne politikerne binde sig til en national målsætning for, hvor mange elbiler eller andre biler på vedvarende energi man vil have i 2030.

»I dag er der forsvindende få. Klimarådet har foreslået en målsætning på 500.000. Konkret kunne man også have forlænget fradraget for elbilernes batterier, som kun løber til 2021, for at vise, at man bakker op om elbilerne fremadrettet«, siger Niels Buus Kristensen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden