Succesbil. Efter lidt pres gik Ian Callum med til at designe biler som denne Jaguar E-Pace.
Foto: Jens Dresling

Succesbil. Efter lidt pres gik Ian Callum med til at designe biler som denne Jaguar E-Pace.

Biler

Jaguars designchef: »Jeg sagde nej til at lave en bil, der nu er et kæmpehit«

Da Ian Callum i 1999 blev ansat som designchef hos Jaguar, sagde han nej til at bygge en firehjulstrækker. Nu er det en af mærkets vigtigste modeller.

Biler

Sig ’Jaguar’, og mange vil tænke på traditionelle luksusbiler og sportsvogne som værende det eneste, firmaet tilbyder. Sådan har det også været stort set fra mærkets start i 1922 og op til omkring år 2000. På det tidspunkt gav markedet for luksusbiler sig til at udvikle sig på sådan måde, at Jaguar ikke havde noget at tilbyde. Firehjulstrækkere begyndte nemlig at bevæge sig over i luksusmarkedet, og på det tidspunkt var Jaguar ikke parat til større omstillinger.

Jaguars nuværende designchef, Ian Callum, blev ansat i 1999. Politiken har mødt ham på den store biludstilling i Frankfurt, og han indrømmer, at han i starten var en hårdnakket modstander af den biltype, der er en helt stor kassesucces for Jaguar: den luksusprægede firehjulstrækker, som man også kan kalde suv eller crossover.

»Jeg var modstander af at bygge en Jaguar-suv i årevis. Det første spørgsmål, jeg fik, da jeg blev ansat i 1999, var, om vi skulle bygge en suv. Rygterne sagde, at Porsche var på vej med én (Cayenne, der blev produceret fra 2002, red.). Jeg sagde: »Nej, det ligger ikke vores dna, vores psyke«. Jeg ville også først have Jaguars traditionelle modeller på plads med f.eks. en ny sportsvogn eller to, og derefter kunne vi begyndte at udvide paletten«, fortæller Ian Callum.

Suv’er er lette at sælge

Men spørgsmålet om at få designet en suv blev ved med at dukke op.

»For 6-7 år siden blev vi enige om, at det var en god idé at producere sådan en bil. Vi var godt i gang med at øge salget i Kina og på andre markeder som USA. Og her er suv-bilerne vigtige«. Det blev til modellen F-Pace, der på udstillingen i Frankfurt fik følgeskab af en mindre variant, E-Pace.

Jaguar E-Pace kommer til at koste 415.000 kroner i billigste udgave, når den kommer til Danmark inden for nogle måneder.
Foto: Jens Dresling

Jaguar E-Pace kommer til at koste 415.000 kroner i billigste udgave, når den kommer til Danmark inden for nogle måneder.

Hvis I havde holdt jer til sedaner og sportsvogne, ville Jaguar så stadig eksistere i dag?

»Godt spørgsmål ... jeg ved det egentlig ikke. Vi ville nok kun sælge en tredjedel af, hvad vi gør i dag. Det er let at sælge suv’er, så det vil vi fortsætte med. I dag ville det være utænkeligt for Jaguar ikke at have suv’er. Det ville gøre vores liv meget mere besværligt, hvis vi ikke havde dem. Man tjener ikke så meget på normale personbiler som vores sedanmodeller – XE-, XF- og XJ-modellerne. De sælges slet ikke i samme antal som suv’erne. Vores F-Pace sælges der omkring 80.000 af om året. Så når vi sælger mange suv’er, har vi pengene og friheden til at bygge sportsvogne, som vi faktisk også tjener pænt på«.

Jaguars mindste og billigste model er XE. Den er aldrig for alvor slået igennem i Danmark, hvor den konkurrerer med Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse.

Målgruppen er de yngre bilkøbere

I Storbritannien er målgruppen yngre mennesker med ret til firmabil, og ikke engang her er det let at sælge dem, selv om britiske bilkøbere har et godt kendskab til Jaguar.

»XE er havnet i en ond del af bilmarkedet. Men vi er nødt til at være der for at have et dækkende modelprogram. Vi vil gerne have unge mennesker ind til mærket, og det kan ske med en XE. Det er svært at få førstegangskøbere ind til de dyrere modeller. Det er også vigtigt for os, at man ser mange af vores biler i gadebilledet. Det giver folk en form for tillid til Jaguar«.

BMW og Audi er et par af de mærker, der har pæn succes med at gå endnu længere ned i størrelse på suv-markedet end Jaguar. Det sker med BMW X1 og Audi Q2.

Kommer der en suv fra jer, der er mindre end den nye E-Pace?

»Det kan jeg virkelig ikke sige«.

Eller en endnu større end F-Pace?

»Hm«. Ian Callum griner, og det er en slags svar.

Ian Callum er selv bilentusiast og nyder, når selv en stor bil kører som en sportsvogn.

»For 15-20 år siden kørte suv’er som lastvogne. I dag kører en F-Pace eller E-Pace som en sportsvogn, selv om de stadig er lidt høje«, noterer designchefen med tilfredshed.

Jaguar hører til i samme koncern som Land Rover/Range Rover. Der er modeller hos de to mærker, der deler teknik, men ikke design. Ian Callum understreger, at han intet har at gøre med designet af Land Rover og Range Rover. Det klarer hans kollega Gerry McGovern. Ian Callum prøver at give sine biler et særpræg:

»Jeg prøver at gøre vores biler mere spændende end andre mærker. De er designet til ikke at være typiske suv’er. De skal være mere sportslige og dynamiske«.

Ville nogen i firmaledelsen sige til dig, at din næste bil måske er lidt for meget Range Rover?

»Nej, for sådan ville vi aldrig designe en Jaguar. Der er ikke tale om, at vi undgår at gøre, hvad Range Rover gør – vi gør det, vi synes rigtigt for Jaguar. Og de gør det, de synes er rigtigt for Land Rover og Range Rover. Og når jeg kigger på nye suv’er fra Jaguar og Land Rover, synes jeg ikke, at man kommer til at forveksle dem med hinanden«.

Nuværende modeller læner sig op ad fortiden

Jaguars designchef Ian Callum er meget bevidst om mærkets fortid. Elementer fra den klassiske Jaguar E-Type går igen i de nuværende modeller.

Her kommer seks vigtige Jaguar-modeller - fra fortiden og nutiden:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jaguar E-Type – klassisk sportsvogn

Foto: Jaguar

Lang motorhjelm, en snæver kabine og mulighed for at vælge mellem fast tag og kaleche. Det er opskriften på Jaguar E-Type, som nok er en af mærkets mest genkendelige modeller. I udgaven med V12-cylindret motor var der masser af kræfter, men pålideligheden var ikke i top. Alligevel er mange eksemplarer bevaret i dag, og de tiltrækker altid opmærksom i gadebilledet eller ved shows med klassiske biler. Bygget 1961-75.

Jaguar F-Type – med berømt forfader

Det tog Jaguar næsten 40 år at få bygget en ægte efterfølger til E-Typen. I de mellemliggende år var der ganske vist en Jaguar XK, men den tæller ikke helt som sportsvogn. Det gør F-Type, der kom på markedet i 2013 med 6- og 8-cylindrede motorer. Nu er der netop kommet en 4-cylindret version, og britiske bilblade skriver, at det faktisk er o.k. Premiere i 2013.

Jaguar XE – den nuværende mini

Foto: Jaguar

Unge og driftige forretningsfolk er en af de vigtigste målgrupper for Jaguar XE. Men hos Jaguar ved de godt, at den del af bilmarkedet ikke er et tag selv-bord, og Jaguar XE har med sin britiske arv svært ved at hamle op med de tyske Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Den havde premiere i 2015.

Jaguar Mark II – kendt fra tv

Foto: Jaguar

Et tidligt bud på en sportslimousine, en genre, som Jaguar har genopfundet i de seneste år. Jaguar Mark II er kendt fra tv-serien om Inspector Morse, i hvilken bilen optræder i en mørkerød udgave. Der var i øvrigt så meget bøvl med bilen under optagelserne, at ingen fra tv-holdet ønskede at overtage den. Bygget 1959-69.

Jaguar XJ – lav og elegant

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Foto: Jaguar

For mange vil Jaguar XJ være indbegrebet af den klassiske Jaguar-limousine. Den er lang og lav og nok mere komfortabel end egentlig sportsvogn. Den blev bygget i en tid, da det var en selvfølge med læder og træ i kabinen. Kunne fås med både 6- og 12-cylindrede motorer og blev også produceret som coupe. Bygget 1968-92 i tre modelgenerationer.

Jaguar F-Pace – den første højbenede

Foto: Jaguar

Det er så bilen, Ian Callum gik med til at bygge efter flere års pres. Den skal dyste med biler som Porsche Macan og Audi Q5 og modeller fra Land Rover og Range Rover. Jaguar sælger 80.000 af den om året, og den bidrager fint til firmaets pengekasse. Premiere i 2016.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden