Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

UDVALGET. Indtil videre har det nye firma Bilabonnement seks biler på programmet: Peugeot, Citroën C3, DS3, Citroën C4 Cactus, Citroën C4 og Citroën Grand Picasso. Alle med dieselmotor. PR-foto

UDVALGET. Indtil videre har det nye firma Bilabonnement seks biler på programmet: Peugeot, Citroën C3, DS3, Citroën C4 Cactus, Citroën C4 og Citroën Grand Picasso. Alle med dieselmotor. PR-foto

Biler

Ligesom avis og telefon: Tag den nye bil på abonnement

Privatleasing af nye biler udfordres af ordninger, hvor man kan nøjes med at have bilen helt ned til tre måneder.

Biler

Avisen, telefonen og tv-tjenesten kører ofte på abonnement, hvor det er muligt at skrue op og ned for de ydelser, man ønsker at modtage og betale for.

Firmaet Bilabonnement melder sig nemlig i denne del af bilmarkedet, hvor konceptet allerede findes hos firmaet SimplyGo, der har været i gang siden januar i år.

I begge tilfælde er der tale om løsninger, der skal gøre det så let som muligt at have bil. Disse løsninger er ikke mindst møntet på folk, der ikke ser nogen værdi i sig selv i at eje en bil – de vil bare have den, når de har brug for den, og de vil ikke binde sig til ejerskabet af bilen for en lang periode.

Hos både Bilabonnement og SimplyGo kan man nøjes med at have bil i tre måneder, og så kan man komme ud af aftalen uden ekstra udgifter. Og derefter kan man vælge en andel fra det aktuelle udvalg.

Direktør i Bilabonnement, Peter True, har en fortid i telebranchen, og det er her, han har fundet inspiration til det nye tilbud til bilisterne.

Bilisme om 5-10 år

»Vi kiggede på, hvordan man egentlig har bil om 5-10 år ude i fremtiden. Vi forsøger at strikke et koncept sammen, der gør det lettere at have bil. Tidligere kunne det være uoverskueligt at gå ind i privatleasing. Der var selve leasingydelsen, udbetaling og gebyrer«, siger Peter True. Han fortsætter:

»Hos os er der ingen gebyrer – der er en fast månedspris. Og når man markedsfører sig som et firma med »nul gebyrer«, så må der virkelig heller ikke være noget«, siger Peter True.

På hjemmesiden kan man se, at man f.eks. kan tegne abonnement på en Peugeot 208 HDI til 2.795 kroner per måned. Hvis man vælger privatleasing af den samme bil hos Peugeot selv, er månedsydelsen 2.195 kroner, og man skal betale en engangsydelse på 4.995 kroner. Forsikring og ejerafgift er med i prisen på abonnementet, men det kommer oven i beløbet for privatleasing.

Ved privatleasing er man bundet af aftalen i 12 måneder. Hos Bilabonnement og SimplyGo kan man nøjes med tre måneder. Hos begge firmaer er forsikring og ejerafgift med i prisen

Begrænset udvalg af biler

Bilabonnement er et datterselskab i Interdan A/S, som står for importen af Peugeot, Citroën, DS og Mitsubishi. Indtil videre er det udelukkende biler fra Peugeot og Citroën, der er med i ordningen – og der er ikke alle modeller fra de to mærker, der tilbydes. Se faktaboksen for eksempler.

»Folk har spurgt mig, om de ikke kan få en BMW eller Audi. Det ville jeg da også gerne kunne tilbyde, men det er ikke muligt lige nu. Men vi arbejder på at få flere biler med, måske mikrobilerne Citroën C1 og Peugeot 108, og vi kigger også på Mitsubishi Space Star«, siger Peter True.

Den brugte bil kan blive solgt

Hele processen med at tegne et bilabonnement kan man også sælge éns brugte bil.

»Under bestillingen kan du oplyse, om du har en brugt bil, som du ønsker, at vi skal tage os af. Vi tilbyder dig en pris, og hvis den er o.k. med dig, afleverer du blot den brugte bil, når du henter den nye. Men vi opmuntrer dig også til selv at sælge den brugte bil«.

SimplyGo er en del af Nic. Christiansen Gruppen, der bl.a. importerer Hyundai og Land Rover til Danmark. Her har man gjort sig nogle erfaringer med aftalernes varighed:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»De fordeler sig jævnt mellem tre måneder og et år«, siger Line Heimer, kommunikationschef hos Nic. Christiansen. I øjeblikket står der ’udsolgt’ eller ’kun to tilbage’ ved flere af bilerne, men det skal ikke tages som tegn på, at firmaet overvejer at lukke for ordningen.

»Tværtimod – bilerne bliver ofte revet væk med det samme, når vi tilbyder dem. Ikke mindst de mindre biler«, siger Line Heimer. En stor variation af bilmærker er i spil hos SimplyGo og altså ikke kun de mærker, som Nic. Christiansen selv handler med.

Bilistorganisationen FDM kommer til at stå for kontrollen af bilen, når den returneres efter abonnementsperioden. FDM har kigget betingelserne for bilabonnementet grundigt igennem, men har ikke fundet noget, som de ikke bryder sig om:

»Konceptet med et abonnement rammer meget fint tidsånden, hvor vi i stigende grad efterspørger mobilitet frem for et ejerskab af en bestemt bil gennem mange år. Konceptet med kun at være bundet i 3 måneder til en bestemt bil giver mere mening, hvis man i højere grad kunne vælge mellem sæsonbetonede biler som f.eks. en cabriolet om sommeren og en firehjulstrækker om vinteren« siger Allan Skytte Christensen, forbrugerøkonom hos FDM.

Opdatering: I første version af artiklen nævnte vi ikke firmaet SimplyGo.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce