HARMONISK. Suzuki S-Cross er en ganske stor og rummelig bil. Den klarer sig fint med en 1,0 liters turbomotor.
Foto: Allan Graubæk

HARMONISK. Suzuki S-Cross er en ganske stor og rummelig bil. Den klarer sig fint med en 1,0 liters turbomotor.

Biler

Biltest: Suzuki giver familiebilen turbokraft

Suzuki S-Cross har fået en ansigtsløftning, der også medfører nye motorer. Mindste benzinmotor er tilstrækkelig.

Biler

Der står to næsten identiske modeller hos Suzuki-forhandlerne: S-Cross og Vitara. De tilhører begge klassen af højbenede crossovers, og de er ret ens, når det gælder størrelse, udstyr og pris.

Men der er forskelle. Suzuki S-Cross har altid været mere rummelig end Vitara. Både i kabinen og i bagagerummet er S-Cross den mest rummelige af de to.

Suzuki S-Cross har netop fået facelift, der bl.a. har givet den en kølergrill, der ligner noget fra en Chevrolet Corvette fra 1950’erne.

Se ligheden på designet af kølergrillen på Suzuki og Corvette ved at trække i billedet herunder.

Faktisk kører den nye S-Cross med noget så beskedent som en trecylindret benzinturbomotor på 1,0 liter og 112 hk.

Den passer godt til bilen, men man kan også få en større 1,4 liters benzinturbo med 140 hk. Den den ser vi ikke det store behov for, da den lille motor passer glimrende til danske kørselsforhold. Den giver ikke meget lyd fra sig, men har en ganske svag vibration omkring 3.000 omdrejninger. Det er nok en følge af det ulige cylindertal, men det er aldrig et problem. Gearkassen er femtrins – vi kunne ønske os et 6. gear.

Gearskiftet er kvikt og præcist, men det samme gælder desværre ikke styretøjet. Vi oplevede også et noget upræcist styretøj i Suzuki Baleno, og det er ekstra ærgerligt i Suzuki S-Cross, for det er på alle andre måder en veloplagt og overskuelig bil, der ikke har noget imod kvik kørsel. Affjedringen er et godt miks af det faste og det komfortable.

Sparet på sikkerhedsudstyret

Med sine nyeste modeller viser Suzuki, at de har godt greb om det mest avancerede sikkerhedsudstyr som f.eks. automatisk nødbremse og en fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler. Her i S-Cross er det dog ting, der er forbeholdt den dyreste version, der har tilnavnet Exclusive. Lige nu er der ca. et halvt års leveringstid på en Exclusive-version. Det er kommet bag på Suzuki, at de fleste købere ønsker en Exclusive.

Her har vi fat i en Active-version, der er godt udstyret på det traditionelle plan, men den mangler lige det mest avancerede sikkerhedsgrej.

Dog har den ledlys, som er usædvanligt for en bil i denne størrelse. Der er også bakkamera, som er et plus for sikkerheden. Bilen er dog ganske overskuelig, selv uden bakkameraet.

Overskuelige instrumenter

Overskueligheden gælder også instrumenter og anden betjening. Speedometer og omdrejningstæller sidder fint i synsfeltet. Den store skærm i midterkonsollen rummer især underholdning af forskellig slags.

Betjening af varme og luft sker med normale knapper, og dem går man aldrig fejl af. Fartpiloten sidder perfekt placeret til højre på rattet, hvor den kan nås med et enkelt fingerklik. I Exclusive får man en mere avanderet fartpilot, der selv holder afstand til bilerne foran.

Active-udgaven koster 30.000 kroner mere end grundudgaven til 200.000 kroner, men den har så meget udstyr, at den merpris er givet godt ud. Exclusive koster yderligere 25.000 kroner. Næste år kommer muligheden for automatgear til 1,0-modellen til en ret høj pris på 35.000 kroner.

Firehjulstræk er ikke en mulighed i S-Cross. Her skal man i stedet kigge på en Suzuki Vitara.

Konklusion: Suzuki S-Cross følger godt med i klassen for højbenede crossovers. Bare ærgerligt, at det bedste sikkerhedsudstyr kun fås i topversionen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce