Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny front. Lygter og kølergrill er ændret lidt i nyeste udgave af Toyota Aygo. Foto: Allan Graubæk
Foto: ALLAN GRAUBÆK

Ny front. Lygter og kølergrill er ændret lidt i nyeste udgave af Toyota Aygo. Foto: Allan Graubæk

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mikrobil er økonomisk og uhyre simpel at betjene

Toyota Aygo kan virke lidt skrabet, men er økonomisk i brug.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Alderen er gået forholdsvis nådigt hen over Toyota Aygo, der engang var den nye og friske på markedet for mikrobiler, men nu faktisk er en af veteranerne. Den stammer fra 2005, og dermed kunne det efter normal logik i bilverdenen være tid til en helt ny model, men i stedet har Aygo blot fået en grundig overhaling med bl.a. nyt design af frontpartiet.

Det samme gælder i øvrigt de næsten identiske Citroën C1 og Peugeot 107. Disse tre biler bygges på samme fabrik, og det er stort set kun kosmetiske detaljer, der adskiller dem. Samt garantien – der er tre års dækning på Toyota Aygo, mens de andre kun har to års garanti.

LÆS BILTEST

Da denne trio af mikrobiler kom til verden, demonstrerede de, hvor meget man egentlig kan undvære på en bil. Derfor er der ingen klap over handskerummet, sidespejlene kan kun indstilles på manuel facon, og føreren af bilen skal række tværs over kabinen, hvis han vil rulle sideruden i passagersiden ned.

Den slags mangler er dog til at leve med, og i stedet kan man glæde sig over den uhyre simple betjening af bilen. Når der kun er få knapper at trykke på, er der ikke så meget at blive forvirret over.

Overskuelig udsigt

Føreren har således kun udsigt til et speedometer og en benzinmåler, der er temmelig svær at aflæse. Radioen styres med store knapper, der er lette at ramme, og det samme gælder grebene til varme og ventilation. De rykkes op og ned og giver nogle tydelige ’klonk’ fra sig, når man har ramt den rigtige position. Lidt primitivt, men det fungerer fint. Det er nemt at vælge motor til Toyota Aygo og i øvrigt også de to andre slægtninge fra Peugeot og Citroën. Der er nemlig kun én mulighed: en trecylindret 1,0-liters benzinmotor med 69 hk. Da Aygo og de to andre kom på markedet i 2006, var det ret usædvanligt med trecylindrede motorer – nu er det efterhånden det mest hyppige valg i mikroklassen.

Motorlyden er godt dæmpet i Aygo. Der er en vis knurren ved lav fart, og når man accelererer, men det er ikke noget, der generer. Tværtimod giver lyden indtryk af en kvik motor, der absolut ikke har problemer med at følge med i bytrafik. Gearing og motorkraft passer fint sammen, men lige i denne bil ville det have været oplagt med et stop-start-system, der kunne slukke for motoren, når man f.eks. holder og venter ved rødt lys. Det er nemlig også i denne situation, at man mærker lidt vibrationer fra motoren, som ellers er fraværene under kørslen.

LÆS BILTEST

På motorvej går det fint og veloplagt op til 110 km/t., men det sidste ryk op til 130 km/t. går lidt mere tøvende. Motorlyden ved motorvejsfart er godt dæmpet. Vi kørte ca. 20 km/l i blandet kørsel.

Forsæderne er ret små, men man sidder ganske bekvemt i den faste polstring. Rattet kan kun justeres op og ned, ikke frem og tilbage. Bagsædet er ikke velegnet til voksne – det rækker benpladsen ikke til. Bagagerummet er også minimalt, og adgangen indskrænkes af en høj læssekant.

Billigste Aygo koster 84.000 kroner, men det er en ret skrabet version med tre døre. Toyota selv regner med, at de fleste kunder vil betale 15.000 kroner ekstra for at få bilen med fem døre og lidt mere udstyr som f.eks. elruder foran og fjernbetjent centrallås. Selv den billigste version har dog seks airbags. Det var Citroën C1, der på trioens vegne lagde krop til en crashtest foretaget af Euro NCAP i 2005. Den gav fire stjerner – hvordan resultatet under de skrappere testvilkår ville være i dag, er umuligt at gisne om.

LÆS BILTEST

Testbilen er en specielt kulørt version med tilnavnet Spice Edition. Her får man bl.a. orange pyntedetaljer i kabinen, og det må være smag og behag, om man synes, at det er de 5.000 kroner værd, som denne særlige pakke koster. Man skal næppe regne med at få en tilsvarende merpris for sin brugte Aygo af den grund.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden