Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Overskuelig. Det er meget nemt at se ud af den nye Fiat Panda, bl.a. på grund det ekstra sæt sideruder bagest.
Foto: JENS DRESLING

Overskuelig. Det er meget nemt at se ud af den nye Fiat Panda, bl.a. på grund det ekstra sæt sideruder bagest.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Ny Fiat bliver den dyreste i sin klasse

Den nye Panda koster mere end alle konkurrenterne. Tocylindret turbomotor har godt med kræfter, men også en lidt rå opførsel.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er lidt uvant at se en Fiat som den dyreste bil i sin klasse, men sådan er det med den nye Panda, der netop har haft premiere i Danmark. I klassen for de mindste biler betyder det, at en Fiat Panda er dyrere end en VW Up, og det er unægtelig en usædvanlig rollefordeling blandt disse to bilmærker.

Fiat Panda er så også en af de største i mikroklassen. Den måler 3,65 meter i længden, og det er et par håndsbredder mere end de fleste af konkurrenterne. Andre pluspunkter ved Fiat Panda er, at den har fem siddepladser, hvor flere andre i klassen kun har fire sæder. Desuden må den trække en anhænger på op til 800 kg. På mange andre mikrobiler er det ikke tilladt at sætte krog på.

LÆS ARTIKEL

Den nye Panda har bevaret visse karaktertræk fra den gamle, som i øvrigt fortsætter nogen tid til en lavere pris. F.eks. sidder man temmelig højt, og der er fint udsyn hele vejen rundt. De ekstra små sideruder bagude betyder, at der ikke er en blind vinkel af betydning, og de forreste stolper spærrer heller ikke for udsynet.

I kabinen genkender man også den højt placerede gearstang på midterkonsollen. Ellers har Fiat anlagt en ny designstil, domineret af noget, der må betegnes som en firkantet cirkel. Instrumenterne sidder fint lige i førerens synsfelt, men der er lidt for svag kontrast mellem tallene og baggrunden. Kontaktarmen til viskeren er besværlig at betjene. Man skal dreje på den for at få viskerne i gang, og det betyder, at man skal slippe rattet hver gang. Det er nemmere med en kontakt, som vippes op og ned med en finger.

Her kører vi i topmodellen Lounge til 154.000 kroner, og den har en besynderlig mangel på udstyr. Der er ingen sædevarme, ingen mulighed for at koble en iPod til radioen, og til så høj en pris kunne man forvente et læderrat. Men nej. Kia Picanto 1,2 Exclusive, der er 14.000 kroner billigere, har alt dette samt alufælge og indlagt varme i rattet.

LÆS ARTIKEL

Den nye Panda er dog fint indrettet i kabinen. Testbilens næsten hvide sæder ser meget sarte ud, men man sidder fint i dem. Vi glæder os også over de mange kopholdere og småtingsrum.

Affjedringen er i stand til at opsluge de værste huller i asfalten. Styretøjet går næsten for let, og derfor virker det helt overflødigt med den særlige ’City’-knap, som betyder, at man skal bruge endnu mindre muskelkraft på at dreje rattet.

Rå tocylindret motor

Testbilen var udstyret med Fiats nye stolthed - den tocylindrede Twinair-motor på 0,9 liter, her med turbolader og 85 hk. Dermed har man rigeligt med kræfter, og på motorvej er man godt kørende med et fint kraftoverskud, som man sjældent oplever i så små biler. Motoren lyder også sund og veloplagt, når den fodres med omdrejninger. Man skal dog op på 110 km/t.

I bytrafik viser motoren derimod en mere upoleret opførsel. Den kan ikke lide at arbejde under 2.000 omdrejninger - og hvis den bliver sat til det, kvitterer den med rusken og vibrationer. En lille pil i instrumenterne maner chaufføren til at skifte hurtigt op til næste gear, men hvis man følger anvisningerne, kommer man konstant til at køre med så lave omdrejninger, at bilen nærmest ikke flytter sig ud af stedet, og samtidig lyder motoren meget anstrengt. Bilens stop-start-system fungerer upåklageligt.

LÆS ARTIKEL

På grund af motorens karakteristik kommer man ofte til at køre i et lavere gear end ellers - f.eks. 3. og ikke 4. gear ved 50 km/t. Det vil hævne sig på benzinforbruget. Fiat lover 23,8 km/l. Vi opnåede 18 km/l, og vi prøvede faktisk at køre så sparsommeligt som muligt. Den nye Fiat Panda fås også med den velkendte firecylindrede 1,2 liters motor med 69 hk, og det kunne sagtens være den helt rigtige motor til dem, der kører meget i byen.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden