Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Opstrammet. Hyundai i30 har nyt design, men en del af teknikken genkendes fra forgængeren. Foto: Allan Graubæk
Foto: Allan Graubæk

Opstrammet. Hyundai i30 har nyt design, men en del af teknikken genkendes fra forgængeren. Foto: Allan Graubæk

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Her er fornuft hele vejen igennem

Den nye Hyundai i30 virker gennemtænkt og giver transport med god komfort og fin økonomi, når man vælger en dieselversion.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hidtil har Hyundai i30 haft godt fat i danske bilkøbere, og en ny og forbedret version af bilen bør også kunne markere sig stærkt, selv om den indtil videre mangler to af de ting, der gjorde forgængeren til et hit: Der er ingen stationcar og ingen mulighed for at få bilen på leasing endnu.

En stationcar kommer til efteråret, mens det er mere uvist, om det igen bliver muligt at lease Hyundai i30. Derfor må man indtil videre kigge på den kontante købssum, og den er fornuftig i forhold til konkurrenterne.

VW Golf og Ford Focus i tilsvarende udgaver er mindst 50.000 kroner dyrere. Man skal ikke glemme, at Hyundai giver fem års garanti uden kilometerbegrænsning.

LÆS ARTIKEL Her har vi fat i en version, der godt kunne blive en af de foretrukne herhjemme: dieselmotor med 115 hk og laveste udstyrsniveau Comfort, som dog ikke er spor skrabet.

Der er gode detaljer som aircondition, sædevarme og usb-forbindelse til radioen. Vi savner dog én ting: fartpilot. Det får man i den 25.000 kroner dyrere Styleversion. Merprisen fra Comfort til Style virker dog ret pebret, da de øvrige ting, man får med, ikke er specielt væsentlige.



Både ude og inde ligger designet af Hyundai i30 tæt op ad den større og dyrere i40, som endnu ikke har formået at slå an i firmabilsklassen. Hvis man skal køre langt, vil man dog også være udmærket stillet med den mindre Hyundai i30. Den er komfortabel, og dieselmotoren med 115 hk passer fint til danske forhold.

Gear driller i bykørsel

Vi kørte omkring 21 km per liter, et pænt stykke under de lovede 27 km/l, som man nok kun kan opnå ved særdeles afdæmpet kørsel.

Sekstrinsgearkassen er en fornøjelse at arbejde med, men den skal faktisk også bruges en del. Gearingen passer nemlig skidt til bykørsel med 50 km/t., for her kan man lige akkurat ikke køre i 4. gear – jo, det kan man, hvis man er ligeglad med, at motoren brummer fælt ved så lave omdrejninger.

LÆS ARTIKEL Derfor vil man skifte ned til 3. gear, men så har man fornemmelsen af at køre med flere omdrejninger end nødvendigt. Stop-start-system er standard. Det fungerer upåklageligt og bidrager en smule til forbedret økonomi i bykørsel. Hyundais nye designstil medfører en del dristige linjer rundt om førerpladsen, men der er styr på det hele. Designet får aldrig lov til at tage magten over funktionerne, og det er uhyre simpelt at finde frem til de rigtige knapper og instrumenter. Vi gætter på, at Hyundai er inspireret af VW’s måde at indrette en førerplads på.





LÆS ARTIKEL

Her er resultatet særdeles overskueligt. Instrumenterne har hvide tal på sort baggrund, og det er en glimrende løsning. Vi finder også noget, der efterhånden er en sjældenhed: et kølevandstermometer. Det er rart at have, hvis man gerne vil følge lidt med i motorens indre liv.

Betjening af radio og varme/ventilation styres fra midterkonsollen, og her er alting også særdeles tydeligt udformet. Der er store knapper til diverse funktioner, så risikoen for, at man trykker på en forkert knap, er nærmest ikke til stede.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



En iPod eller et andet mp3-apparat kan spille gennem både et aux- eller et usb-stik – det kan ikke blive bedre. Desuden finder vi to styk 12V-stik, så man kan både have en gps tilsluttet og samtidig lade en telefon op. Gode kopholdere er der også.

Forsæderne forekommer lidt slappe i polstringen. Vi blev aldrig helt gode venner med dem, og vi har en mistanke om, at de ikke vil støtte optimalt på en længere køretur.

I hvert fald kunne vi godt tænke os en lidt fastere polstring. Men Hyundai skal have ros for trinløs indstilling af forsædernes ryglæn, og det sker med et drejehåndtag, som man kan nå uden at skulle vride armen af led. Benpladsen på bagsædet er tilstrækkelig til voksne.

LÆS ARTIKEL

Bilens affjedring er ret blød, og styretøjet hører ikke til de skarpeste i klassen. Der er en lidt gummiagtig dødgang omkring midterstillingen, en sådan slaphed finder man ikke i f.eks. VW Golf eller Ford Focus. Og heller ikke i Hyundai i30’s måske værste konkurrent, nemlig den nye Kia Ceed, der kommer til Danmark senere på sommeren.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden