Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nyt udtryk. Chevrolet Aveo er blevet gennemgående moderniseret og har fået et mere sportsligt udseende.
Foto: Jacob Ehrbahn

Nyt udtryk. Chevrolet Aveo er blevet gennemgående moderniseret og har fået et mere sportsligt udseende.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Ny Chevrolet har både plusser og minusser

Den nye Chevrolet Aveo er rummelig og godt opdateret, men har stadig et par minusser i karakterbogen.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mens priserne for benzinudgaverne af den nye 5-dørs Chevrolet Aveo er raslet op og ned i flere omgange, har dieselvarianten fastholdt sin pris omkring 185.000 kroner.

I de lag skal man oppe sig, for der er adskillige konkurrenter i farvandet til samme eller lavere pris. Vi nævner i flæng: Suzuki Swift, Skoda Fabia, Opel Corsa, Fiat Punto osv.

LÆS ARTIKEL

Den nyeste version af Chevrolet Aveo, der kom på markedet sidste efterår er vitterligt en ny bil. Den gamle Aveo fik drøje hug for sin ringe sikkerhed, utidssvarende design og dårlige køreoplevelser, men modellen fremstår nu opgraderet og moderniseret på stort set alle måder.

Blandt Aveos fortrin er rummeligheden. Man er på nippet til at føle sig hensat til en større bilklasse, både foran og bag i bilen. Siddestillingen er dog meget opret og langt fra sofaagtige, og sæderne til den korte side, hvilket man især bemærker på længere ture.

LÆS ARTIKEL

Bag rattet sidder man højt placeret, næsten som i en MPV ( multi purpose vehicle), og har en god fornemmelse af albuerum. Bagsædet byder også på pæne pladsforhold, så længe man er højst to personer deromme. Midtersædet er ikke dimensioneret til voksne mennesker.

Lysglimt distraherer
Hen ad vejen fandt vi melodien med dieselmotoren. I starten larmer den irriterende meget, men når bil og fører finder den rette dosering af gear og gaspedal, er der dømt mindre larmende og ganske harmonisk kørsel med en tryg fornemmelse af at have ekstra kræfter, hvis det skulle være nødvendigt.

Den brændstofbesparende stop-start-funktionen fungerer upåklageligt, så motoren stopper, når man holder stille i frigear, og tænder igen, så snart man rører koblingen.

LÆS ARTIKEL

Den aktuelle fart bliver præsenteret med store, lysende tal, som distraherer lidt. Lysglimtene fra tallene – især lige over og under 100 km/t. – kan godt forlede føreren til at tro, at en eller anden advarselslampe blinker med et vigtigt budskab. Så er der mere diskretion over omdrejningsskiven lige ved siden af.



Chevrolet Aveo bød på den sjældne oplevelse at komme tæt på det brændstofforbrug, som bilproducenten stiller i udsigt. Ikke i bytrafikken, som ifølge bilens egen computer vekslede en liter diesel til cirka 20 kilometers kørsel, men på strækninger med stabil fart og civiliseret kørsel nåede vi næsten 27 kilometer på literen.

LÆS ARTIKEL

På minussiden konstaterer vi, at Aveo sladrer meget mærkbart om uregelmæssigheder i vejbelægningen. Bilen nærmest hopper og danser hen over huller i asfalten.

Styr på elektronikken

Indretningen i kabinen er præget af masser af hård plastik og gør et lidt billigt indtryk, men uanset materialet er der flere fine opbevaringsløsninger. Det øverste af de to handskerum huser stik med medbragt elektronik, så man kan afspille og oplade undervejs, og der er endda et lille hul til ledningen i lågen, så telefon og afspiller kan være tilsluttet og stå i holderen ved siden af handskerummet.

Der er brede og rummelige lommer i fordørene, og så er kopholderne i den solide kaliber med fjedre, der faktisk holder på drikkevarerne.

Men den manuelle indstilling af sidespejlene virker ikke helt på niveau med de mange andre lette, elektroniske betjeningsmuligheder – f.eks. kan fartkontrol, telefon og lydanlæg styres på rattet. Og spejlene skal helst sidde helt perfekt, for de brede bagstolper stjæler en del udsyn. Forstolperne bemægtiger sig også vel rigeligt af udsigten i skarpe sving.

LÆS ARTIKEL

Bagagerummet er rummeligt, uden at nærme sig størrelse balsal. Det er meget let at udvide kapaciteten ved at lægge splitbagsædet ned. Man får dog ikke et lastrum med helt plan bund.

Så skal man vælge en Aveo eller en af konkurrenterne? Lad det komme an på en prøve, for bilen har klare plusser, men også minusser.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden