Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

kompakt gudinde. DS udtales som deessee og betyder gudinde på fransk. Den nye DS5 er ligesom sine moderne slægtninge DS3 og DS4 noget mere kompakt end fortidens langstrakte DS-design fra Citroën.
Foto: Finn Frandsen

kompakt gudinde. DS udtales som deessee og betyder gudinde på fransk. Den nye DS5 er ligesom sine moderne slægtninge DS3 og DS4 noget mere kompakt end fortidens langstrakte DS-design fra Citroën.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Citröens topmodel er som at flyve på business class

Der er kælet for store linjer og små detaljer i Citroëns nye livsstilsbil DS5. Det meste fungerer og overbeviser, men visse træk generer under kørsel.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Har De nogensinde prøvet at tjekke ind på et hipt designerhotel og føle Dem handlingslammet midt i al herligheden?

For hvordan er det nu lige, man tænder lyset og slukker airconditionanlægget? Og hvordan får man varmt vand ud af bruseren i stedet for koldt?

Samme fornemmelse indfinder sig, første gang vi tager plads i den udstyrsmæssige topmodel af Citroëns luksuslinje DS5. Dørene låser op af sig selv, når man rører håndtagene, og nøglen behøver heller ikke komme ud af tasken eller lommen for at tænde motorknappen. Det vrimler med betjeningsknapper, og flere af dem er atypisk placeret på en konsol i loftet.

LÆS OGSÅ Overblikket kommer dog hurtigt, for knapperne i loftet hører til funktioner på de kanter: lys i kabinen og betjening af solgardinerne under det tredelte glastag. Alt sammen noget, der er med til at give kabineindretningen et touch af fly – på businessklasse, vel at mærke.

Samme klasse har de læderklædte sæder i denne udstyrsmæssige topversion – ikke mindst førersædet med et hav af indstillingsmuligheder og memoryfunktion, så man kan lagre forskellige indstillinger. Dertil kommer muligheden for at få en let og behagelig lændemassage under kørslen! Der er også stil over de ornamenterede aluminiumsdetaljer på rat, instrumentbræt og døre. Bare ikke i solskin, for så skinner metallet, så det skærer i øjnene.



Til gengæld behøver man ikke lade blikket flakse mellem trafikken og fartmåleren, hvis man bruger det såkaldte head-up display, som er standard på højeste udstyrsversion – en lille, gennemsigtig plade nederst i forruden, der angiver den aktuelle fart. Det er helt på sin plads at blive mindet om den, for testbilen har rigeligt med kræfter og kører støjsvagt og ja, nærmest flyvende – også ved høje hastigheder.

Reglementeret tempo føles således som det rene ingenting, uanset om man vælger den dynamiske eller mere afslappede kørestil. Det sker ved hjælp af en lille knap, som gør det muligt at stramme eller løsne undervognen en anelse.

Spoiler spærrer for udsyn
Automatgear og motor arbejder fint sammen, og de hurtige gearskift foregår nærmest ubemærket, medmindre man følger med på omdrejningstælleren. Men nøjsom kan man ikke kalde testbilen: Vi nåede 13-14 km på dieselliteren ved blandet kørsel.

Vil man spare på brændstoffet, kommer DS5 senere på sommeren med en hybridmotor, der kører på diesel og el og har fire forskellige kørefunktioner, herunder firehjulstræk. Den kan køre på el alene op til 60-70 km/t., mens elmotoren kobles fra ved hastigheder over 120 km/t. Men den koster så også fra tæt på 600.000 kroner og opefter.



Rattet er rundt øverst og skåret lige over nederst. Det føles lille og let i hænderne, næsten for let til det solide køretøj, man skal styre.

Udsynet bliver forstyrret flere steder. Først og fremmest bagud, hvor en spoiler er placeret hen over bagruden. Den kan gemme adskillige bagvedkørende, som man ikke kan se i bakspejlet. Bagstolperne er også generende brede, når der skal bakkes ind eller ud – bakkameraet er derfor en god hjælp.

Mere kompakt

DS5 er Citroëns tredje udspil i DS-serien, som skal konkurrere med bilmærker som BMW og Audi. DS5 er baseret på platformen fra MPV’en C4 Picasso, så den er mere kompakt og 25 cm kortere end sedan-udgaven af Citroën C5.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Bagagerummet er rummeligt uden at ødsle med pladsen. Vi fik dog fragtet et mindre møbel takket være muligheden for at lægge bagsæderne ned og få et lastrum med næsten plan bund. Aflange ting, f.eks. ski, kan blot stikkes gennem en lille klap, der kan åbnes i ryglænet på det midterste bagsæde.



Passagerer foran og bag i bilen udtrykker tilfredshed med pladsforholdene og muligheden for at lukke mere eller mindre dagslys ind fra oven.

For at give mere benplads i passagersiden er handskerummet ganske lille. Til gengæld er der gode opbevaringsmuligheder i den lagdelte boks i midterkonsollen. Her finder man også stik til alskens medbragt elektronik.

Det kan godt være, at DS5 virker overvældende, lige når man tjekker ind. Til gengæld har den rigtig mange velfungerende og underholdende træk, som vi sætter stor pris på, da vi efter en uge tjekker ud igen. Ganske som på hippe designerhoteller, når man først får styr på det hele.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden