Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

plads. Der er fin plads til fire-fem personer om bord i station- carudgaven af Hyundai i30.

plads. Der er fin plads til fire-fem personer om bord i station- carudgaven af Hyundai i30.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rummelig stationcar er lastet med plusser

Hyundai i30 stationcar er både velkørende og godt indrettet.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nogle gange tager man plads bag rattet i en bil og føler sig straks i ét med køretøjet.

Denne rare fornemmelse indfinder sig i stationcarudgaven af den nye Hyundai i30. Her kan sæde, rat og spejle finindstilles, så de passer perfekt. Det føles næsten som at tage bilen på – og det kan endda gøres i flere versioner: fra lavtsiddende i gulvhøjde til en mere mpv-agtig høj placering med godt overblik.

LÆS OGSÅ Stemningen er stadig i top, når man rækker ud efter gearstangen. Den er betjeningsvenligt placeret og falder let i rette hak. Så tager motoren fat, og der er stadig kun grund til at smile. Kørslen er behageligt afdæmpet og overbevisende kraftfuld på samme tid. En rar fornemmelse af, at man glider fredeligt med trafikken, men har rigelige kræfter i overskud, hvis trafikken kræver, at der pludselig speedes op. Gearskifteindikatoren fortæller på et diskret display, hvornår det er passende at gå et gear op for at spare på brændstoffet. Den lærer os, at man snildt kan køre i 6. gear ved moderate hastigheder og ikke kun på motorvejen. Der kommer ikke meget larm fra maskineriet, og heller ikke vinterdækkenes rullen over skiftende underlag afstedkommer støjgener i kabinen. Affjedringen opsluger de fleste ujævnheder, så her vanker der også et par plusser i karakterbogen.



Ved første øjekast kan vrimmelen af knapper og betjeningsmuligheder omkring og på rattet virke uoverskuelig, men der er system i sagerne, og man lærer hurtigt at indkredse de vigtigste funktioner. Særlig godt indtryk gør klimaanlæggets indsats mod dug på indersiden af forruden – uklarhederne bliver nærmest flået af glasset.

God plads bag i bilen
Hvis man vælger en stationcar frem for en hatchback, har man typisk brug for plads. Her skuffer den 4,5 meter lange i30 heller ikke: Bagagerummet kan sluge 528 liter og virker dybt og rummeligt med en rygvenlig lav læssekant. Under gulvet gemmer der sig en opbevaringsbakke, som kan huse mindre habengut, og der er flere rum med låg i siderne af bagagerummet. Bagagekapaciteten kan tredobles, hvis man folder splitbagsædet væk – man slipper dog ikke for et trappetrin i gulvet.



Vi lod en mand i størrelse 1,90 meter tage plads på bagsædet og fik en anerkendende melding retur: Pladsforholdene er glimrende – både i benlængden og over hovedhøjde.

Er der kun en eller to passagerer bag i bilen, kan midtersædet vippes ned og åbenbare et bredt armlæn med indbyggede kopholdere.

Dette stykke udstyr følger med det højeste udstyrsniveau, Style, som derudover bl.a. udløser klimaanlæg med individuelle indstillingsmuligheder, forrudeviskere med isfjernerfunktion, regnsensor, elruder bag i bilen og elfoldbare sidespejle. Kan man leve uden komfort som denne, kan man spare 25.000 kroner ved at vælge den såkaldte Comfort-udgave.

Flest plusser

Til slut et par små halvbitre bemærkninger til den ellers overbevisende i30’er: Det lovede mådeholdne brændstofforbrug på knap 24 kilometer på literen kom vi ikke i nærheden af ifølge bilens egen tripcomputer. Sådanne ideelle forbrugstal opnår man ganske vist yderst sjældent, men her var vi med cirka 16 kilometer på literen skuffende langt fra.

LÆS OGSÅ Vi er heller ikke helt tilfredse med udsynet bagud, hvor de brede bagstolper generer for udsigten, når man f.eks. vil holde udkig efter cyklister før et højresving. Disse minusser rokker dog ikke ved hovedindtrykket af en velindrettet, rummelig og velkørende stationcar til en konkurrencedygtig pris og med 5 års garanti. Godt gået, Hyundai, noterer vi og forlader køretøjet med en lettere afklædt fornemmelse.





Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden