Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

fornyelse. Udseendet er ikke ændret så drastisk, men den nye VW Golf er fornyet og optimeret på mange måder.

fornyelse. Udseendet er ikke ændret så drastisk, men den nye VW Golf er fornyet og optimeret på mange måder.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Ny Golf er en totalt i orden bil

VW Golf er en fornøjelse at køre i, og bagsædet har plads til selv velvoksne passagerer.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Notesblokken er tung af superlativer, da fordøren i førersiden lukker blidt i efter sidste tur i den nye VW Golf.

Et par spredte minusser er det også blevet til, men de rokker ikke ved det overordnede indtryk: Den nye VW Golf er en totalt i orden bil.

Man kan så tilføje, at det da også bare manglede, når man skal bløde over 325.000 kroner for en bil i den lille mellemklasse. Indgangspriserne ligger dog omkring 100.000 kroner derunder og på samme niveau som den forrige Golf, men udstyrsniveau, dieselmotor og dobbeltkoblingsgearkasse får prisen på den testede udgave til at svulme.

LÆS OGSÅ Den første udgave af VW Golf havde premiere i 1974, og der er siden solgt over 30 millioner eksemplarer med samme navn.

Den nye model er 7. generation og glimrer bl.a. med et præcist og velafrettet styretøj, der gør kørslen både stabil og underholdende.

Læg dertil en tjenstvillig motor og en harmonisk og forholdsvis fast affjedring, der kun lader sig provokere af markante ujævnheder i underlaget.

Automatisk gearskift
Testbilen har VW’s DSG7-gearkasse, som automatisk skifter mellem de syv fremadgående gear. DSG står for direct-shift gearbox - eller på tysk: Direkt-Schalt-Getriebe.

Man kan også vælge selv at skifte gear på små padler på rattet. Det valgte vi at gøre et par gange, når automatikken var lige optimistisk nok med gearvalget og foranledigede en anstrengt motorbrummen omkring hhv. 55 og 70 km/t.

Ellers gør kassen et overbevisende indtryk - ikke mindst i nogle nærmest atletiske accelerationer fra 0 til motorvejstempo.

I følge bilens egen computer nåede vi omkring 20 kilometer på 1 liter diesel ved blandet kørsel - det er ikke uforskammet langt fra de 25,6 km, som bilen har opnået under ideelle testforhold.

Bag rattet vender mundvigene også opad - uanset om man vælger at sidde sportsligt i gulvhøjde eller hejser sig op i en mere mpv-agtig kørestilling. Sæde og rat kan finindstilles til de fleste, og der er godt overblik over mylderet af betjeningsmuligheder, for alt er tydeligt mærket, nydeligt arrangeret og lyser overskueligt op i mørket.



Instrumenterne og indretning foran i bilen er betjeningsvenligt vendt mod føreren. Tal og typografi er renset for modeluner og er i den klassiske, klare VW-stil, som man kan holde ud at se på i årevis.

Udsynsmæssigt kan vi kun klage over den monsterbrede bagstolpe, der nærmest er en slags signatur for VW Golf. Den koster en del udsyn skråt bagude, så man må ty til spejlene og eventuelt baksensoren, som da også sørger for at skrue ned for lydanlægget, så man ikke overhører dens eventuelle advarende bip.

God plads på bagsædet

Den nye Golf har skruet op for rummeligheden i både kabine og bagagerum. Mest overbevisende er pladsforholdene på bagsædet, hvor en mand i størrelse 1,90 meter har rigelig plads til benene og over hovedhøjde. Midterpladsen er knap så komfortabel. Er den ikke i brug, kan den tjene som nedklappet armlæn med indbyggede kopholdere.

LÆS OGSÅ

En luge i sædet gør det muligt at fragte lange, tynde genstande uden at møblere bilen helt om. Bagagerummet har dobbelt bund og en forholdsvis dyb kælder til bagagebrug, hvis man ikke har et reservehjul med. Splitbagsædet er let at vippe ned, så bagagekapaciteten mere end tredobles.

Den nye Golf er optimeret på mange måder, men ligner stadig sig selv så meget, at den i farten snildt kan forveksles med forgængeren. Men selv små forandringer kan gøre en stor forskel og forvandle en i orden bil til en totalt i orden bil.

Konkurrenterne i samme størrelse har dog også meget godt at byde på - til lavere priser end hos VW.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden