Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Forskellige. Seat Mii er dybest set samme bil som VW Up og Skoda Citigo, men de tre mikrobiler har forskellige  designdetaljer for og bag

Forskellige. Seat Mii er dybest set samme bil som VW Up og Skoda Citigo, men de tre mikrobiler har forskellige designdetaljer for og bag

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Populær mikrobil er på hjemmebane i byen

Seat Mii er en veloplagt bybil, der virker som en noget større bil, når man sidder bag rattet.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De helt små biler er nutidens folkevogne.

Mikroputterne har bemægtiget sig de fremmeste pladser i bilsalgsstatistikkerne med et bredt udvalg af mærker og modeller.

Seat Mii er sammen med sine ’søskende’ VW Up og Skoda Citigo kåret som Årets bil i Danmark 2013 af danske motorjournalister. De tre biler er grundlæggende ens, men byder på individuelle design- og udstyrsdetaljer.

LÆS OGSÅ Den lille Seat er først og fremmest en veloplagt bybil, der er nem at manøvrere rundt i smalle stræder og på tætpakkede parkeringspladser. Her kiler vi os snildt ind mellem to forvoksede firehjulstrækkere. Der er lidt gokart over køretøjet med hjulene langt ude i hvert hjørne. Den er sjov at køre, ligger stabilt på vejen og forekommer ret fast i affjedringen. Den trecylindrede motor kommer fint fra start efter røde lys, og stop-start-funktionen sørger for, at motoren ikke kører i tomgang i bytrafikkens små og store køer.



Motoren med 75 hk er den største af to valgmuligheder, og den rækker også rigeligt til civiliseret færdsel på lande- og motorveje. Vi følger gearskifteindikatorens vejledninger og når ifølge bilens egen kørecomputer omkring 20 kilometer på literen ved blandet kørsel. Seat lover knap 24 kilometer på literen, men det er testet under særlige forhold og svært at matche i praksis.

Virker større foran
»Et orgie af plads«, lover salgsbrochuren. Måske fordi trillingerne her er en sjat større end bilerne i mikrotrioen Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107. Køretøjets længde på knap 3,6 meter sætter dog grænser for pladsorgiets udfoldelsesmuligheder. Fornuftigt nok har man valgt at forkæle forsæderækken med plads: Her fornemmer man at sidde i en noget større bil, end tilfældet er. Sæderne er behagelige, og de integrerede nakkestøtter passer både høj og lav.

De to bagsæder går også pladsmæssigt an, så længe man ikke fylder mere end et mellemstort barn. Loftshøjden er o.k. til voksne, men benpladsen er meget begrænset. Bagdørene i femdørsversionen af Mii er ret smalle, så man skal kante sig ind og ud deromme. Og så kan sideruderne bag i bilen desværre kun klappes op på klem.



Bagagerummet er kompakt og kummeagtigt og sluger snildt fire fyldte indkøbsposer. Større stykker bagage kræver, at man lægger splitbagsædet ned. Det nedfældede sæde danner dog et solidt trappetrin midt i det udvidede bagagerum.

Overskuelig betjening

Kabineindretningen er præget af hård plastik, handskerummet kan knap huse papir i størrelse A4, og der er kun kopholder til en enkelt person foran. Betjeningsstænger, -knapper og -greb er logisk placeret, tydeligt mærket og lette at overskue. Gearet falder for det meste i rette hak, dog med enkelte ubehagelige undtagelser, hvor man akut må yde lidt ekstra for sagen. Udsynet er stort set i orden til alle sider – dog bemægtiger den brede bagstolpe sig en del udsigt, og bagruden er selvsagt ikke verdens største. Man kan tilkøbe en parkeringssensor, som hyler advarende, når man nærmer sig nogen eller noget. Seat Mii har ligesom VW Up og Skoda Citigo som standard et system, der skanner vejen foran med en laserstråle og bremser bilen automatisk, hvis man er tæt på en kollision med op til 30 km/t.



LÆS OGSÅ Testbilen er i det højeste udstyrsniveau Style, der for en merpris på 6.000 kroner bl.a. tilfører fjernbetjent centrallås, splitbagsæde, højdejusterbart førersæde og elsideruder foran. Føreren kan dog ikke betjene ruden i passagersiden uden at række over til knappen i døren i højre side. Efter en uges bekendtskab med Mii konkluderer vi, at småt er godt langt hen ad vejen, men ikke hele vejen igennem.





VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii kan smykke sig med fem crashteststjerner, men de blev testet i slutningen af 2011, lige inden nye og skærpede krav til bl.a. beskyttelse af fodgængere trådte i kraft. FDM anser, at de tre biler ville få en ringere karakter, hvis de i dag blev testet efter gældende regler.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden