0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

El-biltest: Her er de stærke og svage sider af VW up

El-versionen af VW’s mikrobil er stærk i bytrafik, men svag på længere stræk.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Allan Graubæk
Foto: Allan Graubæk

reserveret. Elbiler har visse fordele, f.eks. særlige parkeringspladser med ladestandere. Her ved Landgreven i København.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Svagheder og styrker kæmper om at dominere, når man skal vurdere VW e-up, den eldrevne version af Danmarks mest solgte bil.

Men sådan er det med de fleste elbiler. De passer til et skarpt defineret kørselsbehov, men de giver ikke mulighed for spontane udflugter. For VW e-up’s vedkommende må turene ikke være meget længere end cirka 100 km, for så begynder det at knibe alvorligt med strøm på batteriet, selv om den officielle rækkevidde er angivet til 160 km.

I bytrafik er VW e-up en stor fornøjelse. Det er den kvikkeste up, VW nogensinde har bygget, og man bliver aldrig træt af at køre fra store Audier, når lyskurven skifter fra rødt til grønt. En elbil har sine kræfter til rådighed fra den mindste speederbevægelse, og da der altid er automatgear i en elbil, får man en overbevisende acceleration, der føles, som om man bliver trukket af en stor elastik.

Og så foregår det helt lydløst. Nogle elbiler har en svag hvinen fra motoren. Den slags lyde er VW e-up helt renset for; der kommer kun lidt rumlen fra dækkene og vindstøj, når man er oppe i fart.

I det ydre er VW e-up stort set magen til de benzindrevne udgaver. Den har et andet kørelys med dioder, alufælgene står i eksklusivt design, og der er strøet en del ’e-up’-emblemer på bilen. Pladsen i kabinen er også den samme, for batterierne er samlet i vognbunden mellem akslerne og stjæler derfor heller ikke plads i bagagerummet.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter