Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Fiat
Foto: Fiat

MODERIGTIG. Fiat 500 X falder fint ind i trenden med højbenede, men stadig praktiske biler.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Højbenet Fiat kører lige ind i tidsånden

Fiat 500 X kombinerer råt udseende med praktiske egenskaber. Affjedringen er desværre lidt for rå.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tidsånden kræver højbenede biler, der giver indtryk af, at de kan en masse i terræn, selv om de aldrig skal bruges til andet end normal kørsel på asfalteret.

Dermed rammer Fiat 500 X lige ind i tidsånden. Alt efter smag kan man endda vælge bilen med enten et City-look eller et Offroad-look. I den sidste version kan den også have firehjulstræk, og så er den faktisk ikke helt håbløs at sende ud i terræn.

LÆS ARTIKEL

Fiat 500 X har desuden en søstermodel, hvor gode terrænegenskaber er et krav. Det er Jeep Renegade.

Her har vi fat i Fiat 500 X i City-udgaven, og den bør man holde på det normale vejnet. Den klarer sig med forhjulstræk.

Der står ’500’ ret mange steder på bilen, men 500 X har ikke meget til fælles med den lille 500. Det er faktisk en pænt stor bil, hvor voksne sagtens kan finde sig tilpas på bagsædet, og dermed er Fiat 500 X en fuldgyldig familiebil – noget, som Fiat heller ikke har haft for meget af de seneste år.

Luksuriøs og velindrettet

Vi tager plads i kabinen, som føles luksuriøs og velindrettet. Vi har fat i en Popstar-version, som ligger mellem Pop og Lounge. Dørsiderne er beklædt med blødt stof, mens instrumentpanelet består af malet plastik. Begge dele er et lidt usædvanligt materialevalg. Det passer egentlig fint sammen, men der kan komme solreflekser fra det blanke instrumentpanel.

Instrumenterne er fordelt på tre runde ure, og speedometret er skubbet ud til venstre. Det kunne have haft gavn af placeringen i midten. Ellers er alle betjeningsgreb lige til at gå til. Klimaet styres med drejeknapper, som sidder fint i midterkonsollen. Radioen har ingen cd-afspiller, men de fleste har sikkert også mere glæde af det usb-stik, der er standard.

Fiat tilbyder en fornuftig sikkerhedspakke til 15.000 kroner, som var monteret i testbilen.

Den omfatter bl.a. en automatisk nødbremse og vognbaneassistent, der selv styrer bilen tilbage i vognbanen, hvis man begynder at styre ud i rabatten eller mod den modgående trafik. Den fungerer effektivt, næsten brutalt. I nogle biler mærker man kun funktionen som et meget blidt puf. Her giver det nærmest et ryk i bilen, når systemet griber ind ved motorvejsfart. Men det virker – det kan vi garantere.

I Popstar-versionen skal man dog også vælge to andre udstyrspakker – bl.a. med armlæn foran – for at få sikkerhedsudstyret, og så kommer den samlede merpris op på 25.500 kroner.

Effektiv turbomotor

Prisen på Fiat 500 X starter ved 200.000 kroner. Testbilen koster 270.000 kroner, men den har også ekstra motorkraft.

Basismodellen har en turboløs motor på 1,6 liter og 110 hk. Her er der 1,4 liter, turbokraft og 140 hk. Det er en meget fin motor til de behov, de fleste hverdagsbilister kan opstille.

Det er en meget lydsvag motor, og det er måske derfor, at der står ’Engine started’ i displayet, når motoren går i gang. Jo tak, Fiat, men så lydløs er den nu heller ikke, at vi slet ikke opdager, at den kører.

Fornemmelsen af et godt kraftoverskud bliver forstærket af en lav gearing. Det vil muligvis hævne sig på benzinforbruget, som vi ikke har lavet en præcis måling på. Fiat siger selv 16,7 km/l, og man skal nok som sædvanlig trække 15-20 procent fra, når det gælder forbruget ved normal kørsel.

Dermed er vi nået til det eneste alvorlige kritikpunkt: affjedringen. Den er benhård og giver en konstant hoppende kørsel. Veje, der forekommer helt jævne i andre biler, giver en masse stød og bevægelser i det høje Fiat 500 X-karrosseri. Det er ret ærgerligt, for der er ingen logisk grund til at gøre affjedringen så stivbenet, og det fjerner en stor del af fornøjelsen af at køre i Fiat 500 X.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden