Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skærmtrold. De markante sorte skærme er med til at understrege Mazda CX-3’s rå look.
Foto: Peter Hove Olesen

Skærmtrold. De markante sorte skærme er med til at understrege Mazda CX-3’s rå look.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Praktisk modebil giver lyd fra sig

Mazdas mindste crossover er smart at se til og behagelig at køre i, men også til den lidt støjende side.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Råt er hot, når det gælder nye biler. Det vrimler med små og store køretøjer, der ser ud til at kunne klare mere udfordrende terræn end ukompliceret asfalt. Crossover hedder den populære og praktiske biltype. Mazda har længe været på markedet med den halvstore CX-5. Den nye CX-3 hører til de mere kompakte af slagsen – som en forvokset og forhøjet udgave af Mazda 2 med ekstra plads til passagerer og bagage. Markante sorte plastskærme over hjulene er med til at definere bilens robuste look.

LÆS ARTIKEL

Første tur i den højrøde testbil er ikke nogen ubetinget succes. Den virker lidt klodset og larmer rigeligt under kørslen. Men så sker det: Tur for tur bliver vi mere begejstrede. Bilen er let at betjene og manøvrere. Man sidder glimrende i de faste, behagelige sæder. Og fint overblik har man fra den høje siddeposition og i de gigantiske sidespejle.

Fra bagsædet er der også tilfredse ytringer fra voksne passagerer: Benpladsen er tilstrækkelig og loftshøjden rigelig. Bagdørene er dog til den smalle side.

Tyst blinklys

Mens mange andre bilproducenter satser på mindre motorer med turbo, holder Mazda fast i de halvstore størrelser. CX-3 fås i første omgang kun til benzin, og motormulighederne er 2,0 liter med 120 eller 150 hk, sidstnævnte også med mulighed for firehjulstræk. Dieselvarianter af CX-3 kommer til landet omkring årsskiftet.

Testbilen har 120 hk og opfører sig pålideligt både i byen og på motorvejen, dog hører man lige rigeligt til maskineriet under accelerationer. Blinklyset derimod er for tyst efter denne biltesters smag – det er stort set umuligt at høre, om det blinker, så man må spejde efter en lille grøn pil.

De seks fremadgående manuelle gear, som testbilen er udstyret med, arbejder let og præcist. Man kan skifte flittigt, hvis kørslen skal være enten underholdende eller brændstofbevidst, eller bare nyde, at det ikke er nødvendigt at være over gearstangen hele tiden, selv om tempoet varierer.

Kørestilen er hverken rå eller sportslig – snarere som en komfortabel, fornuftig familiebil.

Mazda lover et brændstofforbrug på knap 17 kilometer på literen ved blandet kørsel. Bilens computer oplyser, at vi kommer ganske tæt på med 16 kilometer på literen. Rart at opleve, at virkeligheden næsten flugter med løfterne.

Fire betjeningsmuligheder

Testbilen i mellemste udstyrsudgave har bl.a. startknap i stedet for nøgle til start af motoren, tonede ruder bag i bilen og parkeringssensorer, der advarer, hvis man er tæt på at bakke ind i noget.

Bilens indbyggede frontkamera overvåger vejen og vejstriberne, og en brummende lyd advarer føreren, hvis bilen er ved at forlade vognbanen uden at give tegn med blinklyset. Og er der risiko for sammenstød ved lav hastighed, sørger bilen automatisk for at bremse.

Den 7 tommer store berøringsskærm øverst på midterkonsollen og det læderklædte rat giver begge mulighed for at betjene lyd- og informationssystemet, som også kan modtage ordrer fra en kommandocentral i form af nogle knapper placeret mellem forsæderne. Stemmestyring skulle også være muligt – den lykkes det dog ikke at få råbt op.

Modsat de tydelige informationer på berøringsskærmen er køreinformationerne foran rattet gnidrede og fortidige at se til. Ellers er indretningen moderne og sine steder – f.eks. de runde luftdyser – nærmest sportslig at se til.

Bagagerummet er ikke overvældende stort, men har fleksibel bund og kan indrettes med enten plan bund og flad kælder eller ét stort rum – alt efter pladsbehovet. Småting og drikkevarer kan placeres i diverse lommer, holdere og opbevaringsrum i kabinen.

Summen af indtryk er en opadvendt tommelfinger: Mazda CX-3 er en moderne og praktisk bil, der er behagelig at køre i, og prisen er ikke urimelig sammenlignet med konkurrenterne.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden