Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

RUMMELIGHED. Den nye Espace har forladt det kasseformede udseende, der har præget tidligere generationer af Renaults rummelige bil. Foto: Renault

RUMMELIGHED. Den nye Espace har forladt det kasseformede udseende, der har præget tidligere generationer af Renaults rummelige bil. Foto: Renault

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Renault Espace overbeviser som praktisk familiebil

Renault Espace har droppet det kasseformede udseende, men der er stadig god plads.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Står der ’rummelig’ øverst på ønskesedlen, når der skal vælges bil, er Renault Espace bogstavelig talt svær at komme udenom. Lang, høj og bred er bilen, der byder på masser af plads, høj komfort på første og anden sæderække og et kæmpestort bagagerum.

Alt dette uden at ligne en container på hjul – som hos mange andre bilproducenter har designerne hos Renault skrottet det kasseformede look til fordel for mere adrætte linjer, der går mere i retning af den populære crossover-biltype, som typisk både er sej at skue og praktisk at bruge.

Tilkøber man to ekstra sæder til en tredje række, skal man nok ikke forvente jubel over pladsforholdene. Som i mange andre syvsæders personbiler er bagerste række mest til børn og korte ture, lyder det fra en voksen og ret sammenfoldet testperson i et af sæderne deromme.

Ellers er ’praktisk’ et kriterium, hvor Renault Espace høster masser af tjektegn.

Bilens indre kan ommøbleres på talrige måder, sæderne kan forskydes individuelt, og helt fra grundudgaven får man elektronisk hjælp til at lægge et eller flere bagsæder ned blot ved at trykke på betjeningsskærmen på midterkonsollen eller en samling knapper i bagagerummet.

Det er brugervenlighed i topklasse, som man til gengæld savner, når man selv skal lægge kræfterne i for at få rejst sæderne op igen.

Døre og bagklap kræver kræfter

Renault Espace er i særklasse, når det gælder rummeligheden, og listen over medfølgende standardudstyr er lang

Også opbevaringsrummene i kabinen kan lidt ekstra: Der er plads til en mellemstor dametaske under armlænet mellem forsæderne, og handskerummet er en rummelig træk-ud-skuffe.

Armkræfterne kan man også få aktiveret, når fordørene og bagageklappen skal lukkes op og i. De er store og temmelig tunge, men giver til gengæld god plads til ind- og udstigning og lastning og losning af bagage.

Bag rattet sidder man højt placeret med prima udsyn gennem den kolossale forrude. Der er dog et par blinde vinkler bagude, som kræver opmærksomhed. På motorvejen får man god hjælp fra en lille, lysende blind-vinkel-advarsel i sidespejlene.

Vi kommer hurtigt og nærmest intuitivt på bølgelængde med skiver, skærme og betjeningsudstyr, selv om designet med de lysende streger i rødt og hvidt ved første øjekast virker usædvanligt. Stærkt sollys kan dog gøre det umuligt at aflæse vitale oplysninger såsom farten og den ellers nyttige og velfungerende afstandskontrol, der tæller sekunder og diskret lyser rødt, gult eller grønt, alt efter hvor faretruende tæt man kører på den forankørende bil.

Skiltegenkendelse og advarsel ved for høj hastighed er standardudstyr fra grundudgaven til 490.200 kroner.

Under kørslen imponerer støjdæmpningen – kun motoren giver lidt lyd fra sig. Affjedringen er blød og komfortabel nok, når det går lige ud ad landevejen, men bump og sving kan få den store bil til at gynge gevaldigt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Lektion i sparekørsel

Gearet fornemmes upræcist og lidt tungsindigt at arbejde med – Espace-udgaven med automatgear og 160 hk kunne være et fristende valg. Ikke fordi vi på nogen måde savner motorkræfter i testbilen med den ’lille’ dieselmotor på 130 hk – det er bare sådan, Renault har fordelt kræfterne i motorsortimentet.

Vil man spare på brændstoffet og køre mere miljøartigt, kan man komme i skole på den store berøringsskærm øverst på midterkonsollen. Her kan man få en grundig tilbagemelding på kørslen med bedømmelser af accelerationer, gearskift og forudseenhed – også i konkurrence med andre. Men pas på: Det kan blive dramatisk, hvis man er flere om kørslen og ikke lige forhippede på at nå langt på literen.

Renault Espace er i særklasse, når det gælder rummeligheden, og listen over medfølgende standardudstyr er lang.

Tæller parametre som køreglæde derimod højere, er den voluminøse franskmand nok ikke det mest oplagte valg.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Helle Sindal eller Biltest, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden