Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Marius Nyheim
Foto: Marius Nyheim
Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Prisfald pynter på rummelig Renault

Selv om Renault Megane er faldet 47.000 kroner, er den ikke spotbillig. Men i hvert fald et bedre tilbud end før.

Bilanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et prisfald på op til 47.000 kroner kan gøre enhver bil mere spiselig – også Renault Megane, som via dette prisfald er blevet mere konkurrencedygtig.

Den var nok også blevet lidt for dyr, for prisfaldet betyder, at den koster det samme som Hyundai i30. Med dieselmotor og som stationcar koster en Renault Megane nu ca. 244.000 kroner og byder på mange gode egenskaber, men også enkelte svipsere.

De fleste kunder til en stationcar kræver nok god plads alle vegne i bilen, og her har Renault Megane lidt svært ved at levere varen. Det kniber især med benplads på bagsædet, hvor voksne og vel også langbenede teenagere vil have svært ved at sidde komfortabelt.

LÆS OGSÅ

Renault har ellers benyttet sig af et lidt ufint trick i et forsøg på at få benpladsen til at se bedre ud: Forsædernes ryglæn er tynde og meget bløde, og derfor kan de to på forsæderne let føle, at de får et knæ i ryggen.

Foran sidder man faktisk udmærket. Sæderne er dog lidt korte i siddefladen, men har en god polstring, og det er let at indstille førersædet både i længde og højde, så alle burde kunne sidde godt. Føreren griber om et lækkert læderrat, og der er fint udsyn over instrumenterne.

Hastigheden angives med et stort digitalt speedometer, og det sidder – om man så må sige – lige i øjet. Omdrejningstælleren er skubbet ud til siden, og det er fint nok, da det er et instrument af mindre betydning.

Svipserne
Fartpilot er standard. Fin detalje, men ved første køretur kan man blive lidt frustreret over, at den tilsyneladende ikke virker. Den skal kobles til via en kontakt, der lidt ulogisk sidder mellem forsæderne. Næste kiks er placeringen af den enlige kopholder. Renault tror åbenbart, at kun én person kan blive kaffetørstig, og til overflod har kopholderen en så dårlig placering, mast inde under radioen, at den er nærmest ubrugelig.



Betjeningsknapperne til radio og klima blev vi heller ikke gode venner med. Alle knapper er meget små og svære at skelne fra hinanden. Nogle af funktionerne på radioen kan dog betjenes fra rattet, og det fungerer fint.

Udsynet bagud er temmelig ringe. Som i så mange andre biler er der en lille bagrude og brede bagstolper, som giver en massiv blind vinkel. Testbilen havde en parkeringssensor bag, som koster 5.000 kroner. Den siger ’bip’, hvis man f.eks. er ved at køre ind i en anden parkeret bil, og kan derfor hurtigt tjene sig ind igen. Den advarer dog ikke mod cyklister ved et højresving.

Motoren tager godt fat

Med en dieselmotor på 1,5 liter og 110 hk er man særdeles godt kørende. I begyndelsen skal man lige lære sig at holde lidt igen med speederfoden ved 1.600-1.700 omdrejninger i de lavere gear. Ellers giver motoren et voldsomt spark fra sig – så mange kræfter har den lige her.

LÆS OGSÅ

Det lærer man hurtigt at dosere, og så kan man glæde sig over en særdeles veloplagt og støjsvag motor. Helt lydløs bliver den, når man holder og venter ved f.eks. rødt lys, for så træder stop-start-systemet i funktion. Det fungerede upåklageligt. Det samme kan vi sige om gearskiftet – man klikker let og ubesværet mellem de seks gear.

Denne Megane med 110-hestes dieselmotor har et forbrugstal på 28,6 km/l. Vi måtte dog nøjes med at registrere cirka 19 km/l, men ved lidt mere sparevenlig kørsel kan man formentlig komme lidt tættere på det officielle forbrugstal.



Affjedringen er lidt til den faste side, og derfor bliver man i høj grad gjort opmærksom på huller i asfalten i bytrafik. Ved lav fart går styretøjet ultralet, men det giver bedre fornemmelse af, hvad hjulene foretager sig, når man kommer op i fart.

Alt i alt er denne Renault Megane et godt tilbud, dog forudsat, at man får bilen til den nedsatte pris, som ifølge Renaults hjemmeside kun gælder året ud.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden