Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
EHRBAHN JACOB
Foto: EHRBAHN JACOB
Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan giver du starthjælp til et dødt batteri

Læs her, hvordan du giver starthjælp til et dødt batteri uden gnister.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mange bilister har stået i morgenkulden og opdaget, at der overhovedet ikke er liv i bilen, selv om den kørte fint forleden, hvor det ikke var så koldt.

Det skyldes, at de første frostgrader tager livet af et batteri, hvis det ikke er helt på toppen.

Derfor er der især biler med måske 7-8 år på bagen, der får problemer med at starte i kulden.

Der er to løsninger for at få liv i det døde batteri: Tilkald en form for autohjælp eller få hjælp af en venlig nabo, der har en bil, der kan starte.

Men på pas på, hvis du er en venlig bilist, der giver starthjælp til en anden bil med fladt batteri. Det kan nemlig være en ret farlig operation.

Både for bilen og dig selv. Hvis startkablerne sættes på i forkert rækkefølge, kan det give alvorlige gnister og i værste fald en eksplosion, der kan skade både bilen og dig selv.

LÆS ARTIKEL

Problemet ved at give starthjælp er, at moderne biler har meget følsomme elektroniske systemer, og man risikerer at smadre det hele, hvis startkablerne monteres i forkert rækkefølge.

Gnister kan være farlige

Der kan også springe så kraftige gnister, at der opstår personskade under operationen, og hvis man føler sig utryg ved fremgangsmåden, bør man nok undlade at give starthjælp og overlade det til fagfolk – f.eks. redningskorpsene. Den farligste situation opstår i øvrigt, når kablerne skal tages af igen, oplyser NAF.

Men hvis nogen føler trang til at give en anden bil starthjælp, så tag først tændingsnøglerne helt ud i begge biler. Det er ikke nok at slå tændingen fra, nøglerne skal være drejet helt om og helst fjernet.

Første manøvre: Sæt det røde pluskabel på pluspolen på det 'flade' batteri.

Anden manøvre: Sæt det røde pluskabel på pluspolen på det opladede batteri.

Tredje manøvre: Sæt det sorte minuskabel på minuspol på det opladede batteri.

Fjerde manøvre: Sæt det sorte minuskabel på stelforbindelse på bilen med det 'flade' batteri og det skal være så langt fra batteriet som muligt.

Afmontering skal ske i omvendt rækkefølge, og NAF anbefaler, at man anvender kabler med overspændingsbeskyttelse.

LÆS ARTIKEL

Lad kablerne sidde i 10 minutter
Når der er kommet liv i den 'flade' bil, anbefaler fagfolk, at man lader kablerne sidde i 10 minutter, inden man afmonterer dem. Der kan være forskel i spændingen i de to biler, og det kan give gnister og måske en eksplosion.

Sådan en nødopladning betyder dog ikke nødvendigvis, at batteriet er i topform igen. Det kan godt kræve en regulær opladning eller en udskiftning – ellers holder bilen igen næste morgen med fladt batteri.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden