Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er fire 'cyklen på bilen-løsninger'

Markedet bugner med forskellige cykelholdere til bilen. Det er bare ikke alt, der er lovligt, og politiet holder godt øje.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Færdselspolitiet har et godt øje til de bilister, der kører rundt med ulovlige former for cykelholdere.

Balladen opstår, hvis cykelholderen dækker for bilens nummerplade – så vanker der en bøde på 500 kroner, og som regel vil bilisten blive beordret til at læsse cyklerne af på stedet.

Reglerne er sådan, at hvis du har hængt noget bag på bilen, som bare tilnærmelsesvis dækker for nummerpladen, skal der være monteret en særlig lygtebom og en ekstra nummerplade. Lygtebommen skal dog kun være der i lygtetændingstiden.

»Og for de penge kan man både købe en lygtebom i et varehus og en reservenummerplade hos Skat. Så det vil vi gerne opfordre til, at man gør«, siger politikommissær Mogens Knudsen, operativ leder hos færdselspolitiet i København.

LÆS ARTIKEL

Han anslår, at færdselspolitiet i København skrider ind 200-300 gange om året over for bilister, der kører med en ulovlig form for cykeltransport bagpå, og han gætter på, at antallet nok er det samme rundt om hos landets øvrige politikredse.

»Men som du kan høre på antallet på 200-300 sager om året, er det ikke et område, hvor vi sætter alt disponibelt mandskab ind. Der er trods alt vigtigere områder for os«, siger Mogens Knudsen.

Tildækket nummerplade
Det er især den skjulte nummerplade, der får politiet til at trække bødeblokken frem. »Du kan som regel godt se lygterne gennem cyklernes hjul. Vi giver bøde for en tildækket nummerplade, men hvis man heller ikke kan se stop- eller blinklys, kan der komme yderligere 500 kroner oven i«.

LÆS ARTIKEL

En anden form for cykeltransport er en holder, der fastgøres på bilens bagklap. Den sidder noget højere, og dermed er der ingen fare for, at cyklerne kommer til at dække for bilens nummerplade.

»Dem har vi normalt ingen problemer med, men der er biler som f.eks. Ford Focus, der har højtsiddende baglygter, og de kan blive dækket til – i så fald foretager vi et skøn og uddeler vejledning eller bøde«, siger den operative leder fra færdselspolitiet.

Der er dog ikke så meget pardon, hvis en familie er draget på ferietur med cykler bag på bilen uden den nødvendige lygtebom og ekstra nummerplade.

LÆS ARTIKEL

»Så vil man blive bedt om at læsse af. Når du får en bøde, er det ikke en fribillet til at fortsætte forbrydelsen. Det er det samme, hvis du får en bøde for at have kørt for hurtigt – det kan du jo ikke fortsætte med at gøre, fordi du har betalt«, siger Mogens Knudsen.

Han siger, at samme regler gælder for udenlandske turister. De vil i givet fald også være nødt at læsse det ulovligt monterede af, og så kan det blive en bekostelig affære at få tohjulerne frem til sommerhuset eller ferieadressen.

Fire forskellige typer

I grove træk er der fire forskellige former for cykelholdere til bilen – de varierer i pris, men også i praktisk anvendelighed. En billig form for transport er at smide cyklerne op på holderne på bilens tag. Men det kan være besværligt at løfte dem derop, og hvis du taber en cykel under manøvren, kan det give nogle grimme ridser i bilens lak.

LÆS ARTIKEL Andre modeller er holderen til bagklappen og den holder, der monteres på et anhængertræk. Og så er der endelig løsningen for dem, der ikke vil risikere at glemme dele til cykelholderen derhjemme – nemlig Opels indbyggede ’cykelskuffe’, som dog også kræver, at man køber en ny Opel Corsa, Astra eller den nye version af Zafira, der ventes klar sidst på året.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden