Delebiler er en fordel for miljøet, og må derfor parkere gratis i mange byer.
Foto: FINN FRANDSEN

Delebiler er en fordel for miljøet, og må derfor parkere gratis i mange byer.

Test

Tjek: Kæmpe prisforskel på delebiler

Det koster fra 0 til 5000 kroner at melde sig ind i en delebilsordning. Men kører du langt, kan medlemskabet betale sig.

Test

Mange forbrugere kan spare penge ved at bruge delebil fremfor at have egen bil. Men det er ikke ligegyldigt, hvilken delebilsordning du vælger.

Det viser en test, som Forbrugerstyrelsen har lavet.

Delebilsordningerne går i korte træk ud på, at man i stedet for at have en sjældent brugt bil stående, lejer en bil på fordelagtige vilkår, når mormor eller det nærmeste IKEA skal have besøg.

Ordningerne er typisk private klubber, men også biludlejningsselskaber som Avis og Hertz har delebilsordninger.

Medlemskontingenter kan betale sig For eksempel koster det 4000 kroner i depositum samt et månedlig kontingent på 195 kroner at være medlem af Københavns Delebiler.

Til gengæld er leje per dag og kilometerpris lavere end hos for eksempel Hertz delebilsordning C, der til gengæld er gratis at være medlem af.

Kilometerprisen for de første 0-100 kørte kilometer varierer også en del. Her kører medlemmer af Lyngby Delebiler de første 100 km til 1,90 kr., mens delebilister på C-ordningen hos Hertz Delebiler betaler helt op til 6,80 kr.

»Hvis du kører i omegnen af 1.000 km om året, kan du med fordel se efter en delebilordning med en høj kilometerpris og et lille kontingent. Hvis dit kørselsbehov er højere, vil et abonnement med et fast kontingent og en lavere kilometerpris bedst kunne svare sig«, konkluderer Forbrugerstyrelsen.

Læs hele Forbrugerstyrelsens test på forbrug.dk

Er der en ledig bil?
Vil du være så godt som sikker på at der er en ledig bil, også når det er ferietid, så skal du også se dig for.

Hertz delebiler har for eksempel 86 delebiler, og er der ingen ledige får man en lejebil til delebilsvilkår. Derfor garanterer firmaet også, at der vil være en bil til rådighed. Også Københavns Delebiler råder over en del biler og giver med tre dages varsel også garanti for, at der er en bil til dig.

I Silkeborg Delebilsklub deler medlemmerne fire biler, og i Århus er der 16 køretøjer i klubben. Begge steder lover garanti for, at der er en bil til rådighed - dog skal du bestille i ordentlig tid, fx tre dage før. Få biler er et mindre problem, hvis klubben har ganske få medlemmer, der skal dele.

I større byer som København skal man også være opmærksom på, om man kan afhente delebilen nogenlunde i nærheden af, hvor man bor. Her kan mange afhentningssteder være en fordel.

Pas på gebyrer og forsikring

En lille skramme på delebilen kan koste dyrt, hvis du vælger en ordning, der har høj selvrisiko på forsikringen. Andre delebilsklubber tager gebyrer, hvis bilen er for sent indleveret. Ved at klikke på de enkelte delebilsordninger i Forbrugerstyrelsens test kan du se alle de vilkår, der gælder.

For eksempel klarer Århus Delebilklub selvrisikoen med et månedligt beløb på 30 kroner, mens andre tager en selvrisiko på 5000 kroner, når der kommer en bule i bilen.

I Hertz delebilsordninger er der slet ingen selvrisiko på forsikringen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden