Relancering. FDB-møblerne genopstår på stribe, her ses de oprindelige modeller.

Relancering. FDB-møblerne genopstår på stribe, her ses de oprindelige modeller.

Bolig

FDB-stolen: Folkets klassiske møbler genoplives

Efter årtiers tornerosesøvn hiver Coop arvesølvet efter de store designere frem igen.

Bolig

J52, J46, J67, J108 og C35. Fem anonyme koder for nogle, mens andre straks aflæser tallene som fem klassikere fra FDB’s engang så populære møbelproduktion.

De blev skabt af prominente arkitekter som bl.a. Børge Mogensen og Poul M. Volther i et simpelt og gennemtænkt design, til en tilgængelig pris, og i en årrække var de yderst populære.

Alene Poul M. Volthers køkkenstol, en enkel pindestol med seks pinde og en overligger som ryglæn, blev solgt i over 850.000 eksemplarer.

Møblerne led en stille død Med ganske få undtagelser led møblerne en stille død i årene fra slutningen af 1980’erne til midten af 1990’erne, hvor FDB lukkede sin sidste møbelbutik på Nørrebro i København.

Men nu genopstår flere af møblerne, bl.a. Poul M. Volthers køkkenstol, fra de produktive år.

»De møbler, vi i første omgang har valgt at producere, sælges efter samme filosofi som i den tid, hvor de blev skabt: Det skal være velproduceret design og kvalitet til helt almindelige mennesker«, siger kategorigruppechef i Coop, Ole Kiehl, der har været drivkraft bag den genoplivede møbeltradition og bl.a. har en fortid hos Georg Jensen.

LÆS ARTIKEL

»Tiden er moden. Møblerne passer ind i det tidsbillede, vi har netop nu, hvor der gennem en længere periode har været en opblomstring for design fra især 1950’erne og de efterfølgende årtier«, siger Ole Kiehl.

Fra slutningen af august vil fem genoplivede FDB-klassikere – fire stole og et bord i tre størrelser – finde vej til de danske Superbrugsen-butikker og Coop’s hjemmeside, hvor de vil ligge inden for prisklassen fra 999 kroner for Poul Volthers køkkenstol til 6.500 kroner for det største bord.

Designrevolution
FDB’s møbelproduktion af gode danske designere tog sin begyndelse i slutningen af 1930’erne, da den idealistiske direktør Arne Sørensen kom til.

Han ville producere møbler af god kvalitet til folket og tog kontakt til Børge Mogensen, der var en af Kaare Klints bedste studerende på Kunstakademiets Møbelskole, og ansatte ham på FDB’s egen tegnestue, så produktionen kunne for alvor tage fart, endda selv om verden i de år lå i krig, og Danmark var besat af Tyskland.

Børge Mogensens møbler for FDB var enkle, funktionalistiske udgaver af gamle danske og engelske møbeltyper og bygget af lyse danske træsorter, først og fremmest af bøg, som var det eneste, man havde tilgang til under krigen.

Ifølge Thomas Dickson, der er arkitekt, journalist og forfatter til ’Dansk design’, blev de første FDB-møbler fra Børge Mogensens hånd mødt med skepsis. De var for anderledes, og folk skulle vænne sig til pindestolenes udseende.

»FDB-stolene var med til at sætte dagsordenen i et kulturhistorisk perspektiv. Men det er interessant, at FDB i starten slet ikke nåede det publikum, man havde satset på. Det skete først hen ad vejen«, siger Thomas Dickson og fortæller, at FDB dengang primært var repræsenteret på landet, mens man ikke var så stærk i de store danske byer.

»Under besættelsen, i 1944, åbnede FDB sin første egentlige møbelbutik. Det var i Frederiksborggade i København, og det publikum, møblerne fik, bestod først og fremmest af yngre, intellektuelle, veluddannede og kulturradikale. De udgjorde gruppen af first movers. Men det var ikke et klassisk FDB-publikum, der tog møblerne til sig«, siger Thomas Dickson.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men møblerne fungerede, og langsomt tog et bredere publikum imod dem.

FDB skabte et distributionssystem med egne møbelbutikker, kendt som Brugsen Møbler, og desuden kunne møblerne købes per postordre og i FDB’s stormagasin Anva ved Axeltorv.

I flere tilfælde byggede man prøvelejligheder, så kunderne kunne se møblerne i realistiske omgivelser, eller hvor møblerne blev fotograferet i realistiske omgivelser. En salgsmåde, der minder om den, Ikea bruger.

»Set i forhold til sin samtid var FDB-møblerne ikke rørende billige. FDB var ikke datidens Ikea. FDB lagde sig i midtersegmentet ved at tilbyde nyt, enkelt design og et godt og funktionelt håndværk. Overordnet kan man sige, at grundideen bag FDB-møbler var empatisk, og tiden har jo vist, at FDB’s møbler skrev designhistorie og holdt i årtier. Det var ganske enkelt godt og gedigent håndværk«, siger han.

Jørgen Bækmark blev den sidste leder af FDB’s tegnestue og er i dag den eneste af de fire ledere, som fortsat kan fortælle om arbejdet:

»Der var en sjælden ånd hos FDB i de år, jeg var der. Intet af det, der blev skabt på tegnestuen, kom i produktion, uden at vi havde prøvet det af forinden«, siger Jørgen Bækmark, der i dag er 84 år og aldrig havde drømt om, at de ting, han skabte for FDB, ville få nyt liv.

Tornerosesøvn

Men i slutningen af 1960’erne sivede luften langsomt ud af møbelproduktionen, efter at Jørgen Bækmark forlod tegnestuen i 1967.

I de følgende år udskrev FDB bl.a. en møbelkonkurrence blandt yngre designere, ligesom Poul M. Volther en overgang skabte nye møbler til FDB. Men tiden og fornyelsen løb langsomt ud for FDB, som i 1980 efter nogle seje år helt indstillede produktionen . Ifølge arkitekt og industriel designer Henrik Lund-Larsen var FDB blevet en dinosaur, der sov tornerosesøvn. Henrik Lund-Larsen har bl.a. undervist på Kunstakademiets Designskole og skrevet bøger om dansk design, og for 7-8 år siden var han med til at sætte Verner Pantons møbler i produktion, netop som markedet var ved at blive modent til dem igen. »FDB blev overhalet af Ikea og endte med en lille forretning,« siger Henrik Lund-Larsen: Forbrugskulturen havde ændret sig til en køb og smid væk-kultur, og FDB tabte terræn. Han tror, at Coop får medvind med de ’nye’ FDB-møbler, men i virkeligheden er de håbløst bagud: »De så ikke, at retro igen var ved at blive moderne for flere år siden, og lukkede faktisk sin butik på Nørrebro, kort før det hele igen begyndte at løfte sig. Og i realiteten er Coop nu et af de sidste i rækken af mange firmaer, der har genoptaget produktionen af gamle klassikere«, siger han. Både Hay og Fredericia Furniture kom før Coop og lancerede begge FDB-møbler for et par år siden. Det kan de, fordi det firma, der oprindeligt producerede møblerne, havde både tegninger og produktionsrettigheder. I dag har Hay fire stole og et bord i produktion, mens Fredericia Furniture producerer fire FDB-møbler. »På et tidspunkt solgte vi rettigheder fra, bl.a. til Fredericia Furniture og Hay, der havde et særligt kærligt øje for nogle af møblerne og i forvejen havde nogle af Børge Mogensens møbler i sit sortiment«, siger Michael Kvist fra Kvist Møbler i Årre ved Esbjerg: »Man skal huske på, at for en 20 års tid siden var de her møbler ikke særlig populære, og ingen regnede med, at nogen ville efterspørge dem igen«, siger han. Grunden til, at Hay genoptog produktionen af FDB-møbler, er ifølge Rolf Hay først og fremmest, at møblerne er smukke og enkle: »Møblerne er stærke i disciplinen. Jeg har altid været fascineret af FDB-tanken, fordi man producerede høj kvalitet og godt design til en fornuftig pris. FDB arbejdede i sin tid med nogle af verdens bedste designere i en demokratisk og sympatisk kontekst. Det er interessant, at man har kunnet samle så store danske design-egoer i samme hus – ikke altid på samme tid, men under samme ’brand’«, siger han og fortæller, at kunderne har taget godt imod genoplivningen.















Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ »De sælger skidegodt, så vi fortsætter med at producere vores møbler, selvom Coop starter sin egen produktion, for det er ikke de samme enkelte design, det handler om«. »FDB døde med et 13-tal i karakterbogen rent designmæssigt – og formentlig også en rød rose i røven«. Mange af de originale FDB-tegninger ligger i dag i arkiverne hos Kvist Møbler, og såfremt de genoplivede møbler finder fodfæste på markedet, vil Coop ifølge Ole Kiehl overveje at tage dem op til produktion og få nye designere til at følge i deres fodspor. »Der ligger tegninger og modeller, som ikke er produceret, eller som kun blev produceret i et lille tal, fordi de var forud for deres tid. Dem vil vi gerne genoplive. Men det handler også om at finde frem til, hvem der er den nye Volther eller Mogensen, som kan producere og tænke godt design i FDB-ånden til relativt få penge«, siger Ole Kiehl.







Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce