0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skolehaver modvirker kræsenhed og mobning

Når klassen eller børnehaven arbejder i haven, opstår der nye relationer, og madmodet vokser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jesper Bækgaard
Foto: Jesper Bækgaard

havearbejde. Skoleelever får mere end bare afgrøder ud af at deltage i havearbejde, når de er med klassen i en skolehave.

Haven
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Haven
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Gulerødder, rødbeder, kartofler, majs, squash, græskar, chili, salat, løg, porrer, jordskokker, radiser, rabarber, hokkaido og havtorn. I disse uger tager skolehaver rundt om i hele landet hul på årets sæson, og når efteråret er omme, vil børn fra børnehaver og skoler i 20 kommuner have plantet, passet, høstet, sået, tilberedt og smagt en masse forskellige afgrøder, der kan dyrkes i danske haver.

Og det er ikke kun mætte maver og havekundskaber, børnene får med sig hjem, viser en ny rapport, som udkommer i dag. Professor i madkundskab ved Aarhus Universitet Karen Wistoft har forsket i effekterne af skolehaverne, og noget af det, der står tydeligt frem, er, at børns kræsenhed helt forsvinder, når de er i haverne, og de får mod på at smage nye madvarer. Samtidig fører havearbejdet og den fælles madlavning til, at der opstår nye relationer, og de børn, der normalt føler sig udenfor fællesskabet, oplever, at de får en anden status, når de er i skolehaven.

»De her effekter ser vi faktisk ikke andre steder, heller ikke i madkundskab i skolen. Det er noget helt særligt for skolehaverne«, forklarer Karen Wistoft.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce