Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

elbørs. »Den rabat, nogle får, skal andre betale. Vi vil hellere have en klar og gennemskuelig prisstruktur, som forbrugerne på lige vilkår kan forholde sig til«. Sådan lød det tidligere fra Forbrugerrådet.

Energi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Billigere el: Forbrugervagthund åd sin egen hale

Forbrugerråd skifter holdning: Tidligere kritiserede det skarpt rabatordninger.

Energi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugerrådet har de seneste uger haft travlt med at svare på en vedvarende kritik af sin nyoprettede elbørs, der skal skaffe billigere elektricitet til danskerne.

Rådets direktør, Rasmus Kjeldahl, har rost sit initiativ og i især 24timer afvist både at bryde markedsføringsloven, gøre markedet uoverskueligt og forvride konkurrencen med statslige penge.

Men 24timer har gravet i avisarkiverne og undersøgt, hvad Forbrugerrådet egentlig mente om elbørser, dengang Forbrugerrådet endnu ikke selv var blevet en kommerciel elbørsmægler.

LÆS ARTIKEL

Dengang var rådet ‘stærkt kritisk’, står der i en artikel bragt i Politiken i 2007.

»Den rabat, nogle får, skal andre betale. Vi vil hellere have en klar og gennemskuelig prisstruktur, som forbrugerne på lige vilkår kan forholde sig til,« harcelerede rådets afdelingschef Karsten Kolding som reaktion på, at LO oprettede en elbørs á la den, Forbrugerrådet nu har oprettet.

»Det her er med til at gøre elmarkedet mere uigennemskueligt. Nu afhænger det pludselig af, hvad du er medlem af eller ikke medlem af. Du får en masse hvis’er og men’er. Det forringer konkurrencen, fordi det bliver enormt svært at gennemskue,« mente rådets afdelingschef.

Rådet kritiserede det, som rådet i dag selv beskyldes for, og som rådsdirektør Rasmus Kjeldahl afviser – ligesom LO dengang afviste kritikken.

»En imponerende og klodset kovending. Det er virkelig påfaldende, hvordan Forbrugerrådet pludselig kan ændre holdning, når Forbrugerrådet selv er blevet en kommerciel aktør på markedet,« siger Casper Kjøller, direktør i Samenergi, der er konkurrent til Forbrugerrådets elbørs, til 24timer.

Rasmus Kjeldahl, hvorfor synes I lige pludselig, det er helt i orden med en elbørs?

»Vi var imod sådanne rabatklubber, fordi, vi mente, de favoriserede de stærke forbrugere på bekostning af de svage. Men for år tilbage nuancerede vi formelt vores holdning og opstillede nogle krav til, hvordan klubberne rimeligvis kunne fungere. Så vi har ændret holdning.«

Men hvad er ændret siden 2007, da I var imod?

»Fra 2007 og frem til i dag har vi efterhånden mistet håbet på, at markedet kan løse problemerne. Det var måske naivt, men det troede vi på. Siden er det blevet tydeligere, at forbrugerne betaler en for høj pris for el.«

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden