Strømsluger? Energimærker spiller en stor rolle, når danskerne vælger hårde hvidevarer. Men indtil nu  har sælgerne i butikkerne ikke vidst ret meget om de vigtige mærker.
Foto: MIRIAM DALSGAARD

Strømsluger? Energimærker spiller en stor rolle, når danskerne vælger hårde hvidevarer. Men indtil nu har sælgerne i butikkerne ikke vidst ret meget om de vigtige mærker.

Energi

Nu bliver det lettere at købe energimærkede varer

Ansatte, der sælger elektronik eller hvidevarer, lærer at rådgive om A+++.

Energi

Danskerne er blevet gode til at følge de kulørte pile i energimærket, når de køber køleskabe, fladskærme eller andre større forbrugsgoder.

Men produkterne er blevet så effektive, at det 20 år gamle mærke har svært ved at følge med, og sender uklare signaler til de forbrugere, der gerne vil gøre brug af oplysningerne.

Det medfører, at kunderne har brug for bedre rådgivning i butikkerne, påpeger direktør i producentforeningen FEHA, Henrik Egede.

»Vi ved, at ni ud af ti forbrugere går efter energimærkningen, når de køber for eksempel hårde hvidevarer. Så butikkerne skal være helt skarpe på energimærkningen og korrekte omkring, hvad mærkerne står for«, siger Henrik Egede, som repræsenterer de virksomheder, som fremstiller alt fra køleskabe og vaskemaskiner til støvsugere og emhætter.

I den seneste butikskontrol var hver tiende energimærke fejlmærket, og det er ærgerligt for producenterne, fordi de ved, at mærket er et vigtigt salgsargument.

Men det er også ærgerligt for Energistyrelsen, som gerne vil have, at forbrugerne får chancen for at vælge de varer, der ikke sviner med strømmen. Derfor har styrelsen udviklet et e-learning program, som både webbutikker og almindelige forretningers sælgere kan gennemføre for at blive klogere på de fakta, der gemmer sig bag mærkerne.

Kunder undersøger selv sagen

Et af de steder, der har afprøvet det nye program, er detailkæden Skousen. Her står salgschef Thomas Nordborg for salgstræningen af kædens cirka 200 salgsmedarbejdere. Ifølge ham er der mere end én god grund til at benytte e-learning-forløbene:

»Som sælgere vil vi jo altid gerne være bedre klædt på end kunderne, så vi kan fremstå som de fagfolk, som vi reklamerer med, at vi er. Og der er vi ret godt klædt på med det her e-learningskursus fra Energistyrelsen«, siger Thomas Nordborg.

Sælgerne har blandt andet fået bedre indsigt i de beregninger, som ligger bag de energimærker, som bestemte produktgrupper kan opnå. Og de kan besvare, hvad det betyder i kroner og øre, hvis man vælger en vaskemaskine med to i stedet for tre plusser bag ved energimærke A.

»Kunderne er meget opmærksomme på energiforbruget, og de har læst på lektien hjemmefra. Så er det vigtigt, at vi har fagligheden i orden. Når vi sælger hvidevarer, der kan koste 5-6-7-8.000 kroner, så vil folk også gerne have den tryghed, at de handler med en fagmedarbejder«, siger Thomas Nordborg.

Og det er netop Energistyrelsens ide at sikre, at forbrugerne får rådgivning af høj kvalitet, siger kontorchef Henrik Andersen.

»Detailhandlen er jo en branche med en del udskiftning blandt medarbejderne, og derfor er det vigtigt, at butikkerne har en grundpakke, som sikrer at alle har den nødvendige viden«, siger Henrik Andersen.

Uden den rette viden risikerer sælgerne at falde helt igennem i forhold til kunderne, advarer Henrik Egede.

»Forbrugerne har allerede undersøgt meget omrking produkter og energimærker på nettet, så de er velinformerede, når de kommer. Hvis butikkerne ikke kan følge med og rådgive på det niveau, ja så kommer kunden ikke igen«, siger Henrik Egede.

Succes har skubbet til energipilene

Energimærket blev indført for at gøre det let for forbrugerne at vælge de mest energirigtige varer til gavn for miljøet og den hjemlige elregning.

Dengang var mærket A mest energieffektivt, mens G var bundskraber. I starten blev det sat på hårde hvidevarer, men efterhånden kom fladskærme og andre former for forbrugerelektronik med.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men nu hedder det bedste mærke A+++ på de bedste køleskabe, mens et A-mærket køleskab ikke længere kan anses som særligt strømbesparende.

»Det, man troede var toppen, da mærket blev indført, er ikke længere toppen. Heldigvis skyldes det, at teknologien er blevet så god, at produkterne har sprængt listen. Men det gør alligevel energimærkerne mere forvirrende for forbrugerne«, siger Henrik Andersen.

Der er nemlig andre energimærkede varer, fx støvsugere, hvor A-mærket stadig er det bedste, man kan opdrive. Her er der ingen plusser, blandt andet fordi det er relativt nyt at støvsugere overhovedet er blevet energimærket.

Med e-learningsprogrammet kan ekspedienterne hos Skousen fortælle, om det nu er den bedste energiklasse, kunden har fat i.

Ny lovgivning på vej

Om et par år bliver energimærket nyt igen, og så må branchen til at lære en ny fortælling.

Energistyrelsen forhandler i Bruxelles om mærker, der igen går tilbage til det gamle A-G system, og skal træde i kraft i 2017 eller 2018.

»Det kommer til at betyde, at en del produkter, som i dag ligger i top, vil blive flyttet ned. Den danske position er, at vi skal tilbage til et rent mærke uden plusser, så det ikke er så kompliceret«, siger Henrik Andersen. Han forudser, at toppen af listen vil blive friholdt, så der er plads til ny teknologiudvikling, som gør produkterne endnu bedre.

Henrik Egede glæder sig på branchens vegne til en ny energimærkning kommer på plads.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»I nogle produktgrupper findes der stort set ikke andet end A+++ produkter, og det gør det svært at se forskel på produkterne. Jeg tror, at mange producenter sukker efter nye energimærker, som kan bruges til at skille sig ud og markedsføre fordelene ved sit produkt«, siger Henrik Egede.

Thomas Nordborg håber, at et læresystem omkring ny e-mærkning kommer på plads, så snart mærkerne kommer ud i butikkerne.

»Energistyrelsens initiativ har været meget positivt, men det er noget sent, at det først kommer efter at mærkerne har været på markedet i 20 år. Jeg håber, at vi næste gang får en hurtig oplæring til hele branchen, som giver et ensartet billede af, hvad de nye mærker betyder«, siger salgschefen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce