Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Morten Langkilde
Foto: Morten Langkilde

Dvale. Ugens klummeskribent mener, at Royal Copenhagen er for lidt innovative, hvad angår deres design.

I virkeligheden
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klumme: Royal Copenhagen kører i ring og smider guld ud med badevandet

Vågn nu op, Royal Copenhagen, lyder apellen i ugens klumme.

I virkeligheden
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I sidste måned kom Ursula på gaden igen. Altså stellet Ursula, som keramikeren Ursula Munch-Petersen designede i 1991, og som i mange år var i stald hos Royal Copenhagen. Stellet er karakteriseret ved sine smukke former, farver og høje kvalitet, og da det i sin tid kom på markedet, flåede folk det ned fra hylderne.

Det holdt de desværre op med på et tidspunkt, og det betød, at Royal Copenhagen valgte at tage stellet ud af sin kollektion.

LÆS ARTIKEL

Marketingfolkene vandt over de ansatte, der satte pris på godt design. Hvad der ikke kunne betale sig på kort sigt måtte ud, hvorfor Ursula-stellet blev droppet.

I dag vil jeg vædde på, at de samme marketingfolk har fået røde øren.

For se lige, hvor fint det stel er genopstået. Nu hos Kähler, der i samarbejde med Ursula Munch-Petersen har fundet de rigtige glasurer frem og sat alt ind på at få stellet ud i hele landet igen.

I forrige måned optrådte Ursula flere steder i Bo Bedre. I månedsbladet Rum har det været. Dagblade har skrevet om det, og på Facebook har mænd og kvinder jublet over, at de nu kan få suppleret kopper og tallerkener. Godt set af Kähler. Nok er stellet fra 1991, men det kunne være designet i dag. Det oser nemlig langt væk af godt håndværk og personlighed, og er der noget kunderne vil have i dag, er det håndværk.

Royal Copenhagen blev forrige år overtaget af finske Fiskars. Det troede jeg ville betyde, at porcelænsfabrikken ville vågne op og erkende, at der er andet i verden end musselmalede tallerkener og især Megamussel.

Men ak. Der er ikke sket andet, end at man nu kan få megamussel på almindelige tallerkener – altså uden den kant, som igennem historien har været karakteristisk for Royal Copenhagen.

Almindelige tallerkener er da også pæne, men fortsætter Royal Copenhagen i den retning, er det svært at blive ved med at elske den gamle virksomhed. For den slags kan alle lave, og det kan vel ikke være så dyrt at få nogle ansatte i Thailand til at male lidt megamussel på dem.

Vågn nu op, Royal Copenhagen. Gennem tiden har I lavet så mange fine stel og er gået nye veje. I øjeblikket kører I i ring og smider de bedste ting ud med badevandet.

Da Kähler fik ny ejer for nogle år siden, var det et wake-up call for virksomheden. Derfor får vi Ursula tilbage.

Fiskars har ejet Royal Copenhagen i over et år nu, men der er stadig ikke kommet nogen interessante nyheder. Hvor længe har de tænkt sig at sove?

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden