Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Langt fra alle bruger tid på at læse brugsvejledningen, når de har købt elektroniske produkter. For ringe, mener Dansk Erhverv.
Foto: JENS DRESLING

Langt fra alle bruger tid på at læse brugsvejledningen, når de har købt elektroniske produkter. For ringe, mener Dansk Erhverv.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hver tredje skipper brugsanvisningen

Mange skipper brugsanvisningen, når de køber elektronik. Går varen itu, må de selv betale, mener Dansk Erhverv.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det nye fladskærms-tv er blevet hængt op, og kanalerne er kodet ind. Godt nok er det ikke alle knapper og funktioner, der er styr på, men det går nok. Sådan tænker mange danskere, når de har købt elektronikprodukter.

Faktisk læser kun 40 procent brugsanvisningen, inden de tager produktet i brug. 28 procent kigger først i brugsanvisningen, når de støder på konkrete spørgsmål. Og 31 procent læser slet ikke brugsanvisningen.

Giver ikke større problemer Det viser den årlige Forbrugerredegørelse 2009 fra Forbrugerstyrelsen, der blev offentliggjort i dag og som har særligt fokus på elektronikprodukter.

LÆS ARTIKEL

Ifølge redegørelsen betyder det dog ikke nødvendigvis noget, at man ikke læser brugsanvisningen.

»Tendensen til at opleve problemer med produktet ikke er større for de forbrugere, der ikke læste brugsanvisningen på forhånd, end for dem, der gjorde«, konkluderer den.

Mange klager over elektronikforhandlere
Redegørelsen tyder nærmere på, at det er dårlig rådgivning i butikkerne, der kan give problemer. Hver tiende elektronikkøb ender nemlig med kvaler. Og forbrugerne kritiserer ekspedienternes rådgivning.

LÆS ARTIKEL

Men ifølge Dansk Erhverv, bør de danske forbrugere også kigge indad og være bedre til at læse brugsanvisningerne.

»Det kan blive dyrt, for elektronikprodukter er ofte komplicerede og forbrugerne risikerer at anvende det forkert og i værste fald komme til at ødelægge det – og er der tale om en selvforskyldt fejl, så er det forbrugerens eget ansvar og dermed egen pengepung, der skal betale reparationen«, siger Lone Rasmussen, der er fødevare- og forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv.

Overvurderer kompetencer

Lone Rasmussen tolker redegørelsen som om,, at forbrugerne overvurderer deres egne kompetencer.

»Over to tredjedele vurderer, at deres kompetencer med hensyn til elektronik ligger over middel. Undersøgelsen tyder derfor på, at forbrugerne overvurderer deres egne evner, og det kan medføre forkert brug af det elektroniske udstyr eller problemer, fordi de har fravalgt en serviceaftale«, siger hun.

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden