Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

49 kroners 3-abonnement koster Thomas 8.000 kroner

En indbetaling fra netbank blev starten på gebyrstorm fra teleselskabet 3.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Teleselskabet 3 er gået så langt som at sende en kunde til inkasso på grund af en fejl i organisationen hos teleselskabet 3.

Mobilkunde hos 3, Thomas Lüchow, var midt i at skifte bank, da det sædvanlige brev fra Nets (tidligere PBS) tikkede ind. Abonnementet på 49 kroner om måneden til teleselskabet 3 skulle betales.

I erkendelse af at bankskiftet kom i vejen for at betale rettidigt, valgte Thomas Lüchow at annullere den automatiske betaling og overførte dagen efter pengene til 3 direkte fra sin netbank.

Men på grund af en fejl i 3's organisation, blev den betaling aldrig registreret som rettidigt betalt. Og så modtog Thomas Lüchow pludselig rykkergebyrer.

Sendte kvittering og fik flere rykkergebyrer Thomas Lüchow tog kontakt til 3 utallige gange både over mail og per telefon. Hver gang fik han den samme besked - kvitteringen fra netbank-overførslen var bevis nok, og »det ville blive ordnet«.

Underforstået, at kvitteringen var accepteret og ville føre til, at 3 ville annullere rykkergebyrerne.

Men det skete bare ikke. Fra rykkergebyr gik det over til at være inkasso, og over flere gange blev telefonen lukket - til stor frustration for Thomas Lüchow.

»Jeg bruger telefonen i mit arbejde som tilkaldevagt, og derfor er jeg afhængig af, at man kan ringe til mig«, siger han.

»To gange fik jeg åbnet telefonen i 3's butikker i henholdsvis Hillerød og Helsingør ved foresvisning af min netbank kvittering - den ene gang måtte jeg køre hjem fra Sverige for at få det ordnet«, siger han og fortsætter:

»Da jeg var i forretningen anden gang, sagde de undskyld og lovede at rette det. Og telefonen blev låst op samme eftermiddag. Og så troede jeg, at sagen var ordnet«, siger han.

Men nej, for herefter modtog han et krav fra inkasso på 499,51 kroner.

Menneskelige fejl ligger bag
Hos 3 beklager man fra officielt hold, at Thomas Lüchows har haft så meget bøvl med sin indbetaling.

»Ved nærmere undersøgelse kan det konstateres, at det er en fejl. Vores kundeservicemedarbejder har fejlfortolket oplysningerne i systemet, og vi burde ikke have opkrævet kunden rykkergebyrer og gebyr for genåbning«, skriver Tanja Andersen, der er kommunikationskonsulent hos 3.

Hun uddyber.

»Thomas afviser den 2. maj sin PBS-betaling (Nets-betaling, red.) og laver derefter en korrekt indbetaling den 3. maj. Grundet PBS-afvisningen bliver betalingen placeret på den forkerte faktura (hos 3, red.) – og vores system registrerer betalingen som værende sket for sent«, skriver hun.

Hun bekræfter, at teleselskabet har modtaget kvitteringen fra Thomas Lüchow, som nu vil få de diverse gebyrer krediteret - han behøver derfor ikke bekymre sig om brevene fra Advis advokaterne.

Sagen har kostet dyrt
Ud over de personlige omkostninger har det kostet Thomas Lüchow en del penge, at 3 lukkede hans telefon.

»Jeg gik glip af en døgnvagt til 5.000 kroner, fordi min chef ikke kunne få fat i mig«, siger han. Sammen med diverse transport, har episoden kostet ham i omegnen af 8.000 kroner, vurderer han.

Efter de mange dage med lukket telefon og uden udsigt til bedre forhold opsiger Thomas sit abonnement hos 3 inden for de seks måneders bindingsperiode med den begrundelse, at 3 ikke har levet op til sine kontraktlige forpligtelser.

Som han siger:

»Jeg kan jo ikke bruge den længere - den bliver lukket hele tiden«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

3 accepterer ikke opsigelsen
Men sagen er ikke slut her. Mens 3's kommunikationskonsulent altså beklager fejlen og lover at rette den overfor Politiken, modtager Thomas Lüchow en mail fra en anden 3-medarbejder, hvor der står, at teleselskabet ikke godtager opsigelsen.

»3 kan ikke acceptere en opsigelse af dit abonnement inden for binding, da 3 ikke er af den opfattelse at have misvedligeholdt aftalen med dig«, står der i mailen.

Årsagen ifølge mailen: Thomas' betaling af den 3. maj står i 3's system anført som betalt den 15. juli 2011.

Røde ører hos 3

Da Politiken henvender sig til Tanja Andersen igen, kommer teleselskabet efter noget tid helt til bunds i sagen.

»Det er en rigtig ærgerlig sag, som vi bestemt ikke er stolte af. Som sagt er betalingen blevet fejlregisteret i vores system, og ovenstående (ændret fra nedenstående, red.) medarbejder er ikke blevet orienteret om sagen. Han er nu blevet informeret om, at det er os, der har begået en fejl, og at gebyrerne skal krediteres«, skriver hun i sin mail.

Efter tovtrækkeriet med at få anerkendt kvitteringen, får Thomas Lüchow nu en undskyldning af teleselskabet.

»...de involverede parter – der lige nu har meget røde ører – er blevet bedt om at være mere omhyggelige. Kundechefen ringer inden længe til kunden og tager en snak med ham om sagen og giver ham en undskyldning«, skriver hun til slut.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden