Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Socialt. Vi deler artikler på Facebook for at glæde andre eller pleje vores netværk.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Få udvalgte artikler løber med al opmærksomhed på Facebook

Danskeres Facebook-links handler om fis og elsket stof, viser undersøgelse.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dér sidder den under teksten. Den er lille, blå og hvid og begejstret; Facebook-tommelfingeren, der trods sin ubetydelige størrelse kan have en ganske stor betydning.

Med et lille klik alene kan den digitale finger nemlig udtrykke vores anerkendelse for det, de andre har lagt ud på det sociale medie.

Og det er ikke sjældent, at vi deler artikler, der fremprovokerer smil, forargelse - og helst også et 'like' fra tommelfinger-knappen. Men der er kun nogle få udvalgte historier, der løber med vores klik, viser ny undersøgelse.

Fis og ballade skal deles Undersøgelsen 'I like', der er udført af Center for Journalistik ved Syddansk Universitet, er baseret på omkring en kvart million artikler.

Af de historier, er der 37.115 artikler, der i høj grad er blevet delt og kommenteret på Facebook, mens der er 146.685, som ingen har valgt at dele.

Ifølge journalist Filip Wallberg, der har været med til at udarbejde undersøgelsen, er der flere fællestræk ved de populæreste artikler.

»Noget af det, der går igen i top-20, er fis og ballade. Der er ni historier i kategorien 'sjove historier', som formentlig bliver delt, for at give andre et godt grin«, siger Filip Wallberg.

De populære provokerer
Det er altså kun særligt udvalgte historier, som falder i læsernes smag. Fælles for dem er, at de alle har en skarp vinkel, er lette at forstå og har en fængende overskrift.

Især B.T. og Ekstra Bladet præger top-20 listen over de mest delte. Og det er der flere grunde til.

»En af de logiske grunde er, at Ekstra Bladet og B.T. bare har enormt mange besøgende. Det er en af de fundamentale årsager til, at de ligger så godt på den her liste. Der er større sandsynlighed for, at de bliver sendt videre«, siger Filip Wallberg.

»En anden faktor er, at både Ekstra Bladet og B.T. er gode til at lave historier, der er simple at forstå. Som er provokerende, som er underholdende. Nogle som kan læses og forstås relativt hurtigt«.

Billedet af Politiken-læsere
Et overraskende resultat er, at folk i høj grad deler de artikler, der er typiske for det givne medie.

»Det er de historier, som i højere grad er tro mod mediet, der bliver delt på Facebook. Folk vil gerne dele det kerneindhold, som et medie er kendt og elsket for at lave«, siger Filip Wallberg.

»Hvis jeg tager et udtræk fra jp.dk., er det typisk nogle historier, man kan antage, folk i den blå lejr gerne vil læse«.

DOKUMENTATIONSe resultater fra undersøgelsen(eksternt link)

Som eksempel nævner han, at de tre mest populære artikler fra Politiken, nemlig »43 ord er i fare for at uddø«, »Nynazister snydt af lumsk t-shirt-trick« og »Danske Bank undgår at betale 3 milliarder i skat«.

»De artikler, der bliver delt, er mere tro mod Politiken eller det billede, man har af en Politiken-læser. Artiklerne er en blanding af politik og kultur«, siger han.

Psykologi styrer din Facebook

En anden undersøgelse fra The New York Times Customer Insight Group har forsøgt at afdække, hvorfor vi vælger at dele en historie frem for en anden.

DOKUMENTATION Læs rapporten fra New York Times(eksternt link)

Ifølge undersøgelsen deler vi indhold, der skaber værdi og glæde i andres liv, artikler der definerer os selv eller udvikler og plejer vores venskaber, samt historier, der spreder kendskabet til sager eller særlige mærker.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden