NAVNESKIFT. Det nye logo for Google Play, der erstatter Android Market på verdensplan, samt Googles musik- film og bogtjenester i USA og Storbritannien.

NAVNESKIFT. Det nye logo for Google Play, der erstatter Android Market på verdensplan, samt Googles musik- film og bogtjenester i USA og Storbritannien.

Digitalt

Medier revser Googles nye navn: Det lyder som en legetøjsbutik

Googles nye navnestrategi for Android har fået en dårlig modtagelse i medierne.

Digitalt

Lige nu rulles en ny version af Android Market ud til de over 200 millioner mennesker verden over, der er indehaver af en Android-telefon.

Også i Danmark er Android den mest populære smartphone-platform, så danskerne får også den nye version i hænderne i disse dage.

Android Market bliver til Play Store
Men når den nye udgave af Android-appbutikken lander, vil man kunne se en stor forskel.

Den hedder nemlig slet ikke Android Market længere. Google har nemlig lagt en ny navnestrategi for alle deres indholdstjenester. De skal i stedet hedde Google Play.

Det betyder, at Android Market fremover hedder Play Store. Det betyder også at tjenester, der ikke er tilgængelige i Danmark endnu, såsom Google Music, Google Movies og Google Books skifter navn til Play Music, Play Movies og Play Books.

Det sidstnævnte navneskift, sammen med det faktum, at Play Store lyder som en legetøjsbutik for mindre børn, har fået meningsdannere i de store tech-medier helt op på barrikaderne.

Kritik fra internationale medier
Den amerikanske Computerworld-blogger JR Raphael skriver for eksempel at: ”…jeg slet ikke vil komme ind på, hvor fjollet, udtrykket ”Play Books” er. Vil I virkelig have mig til at ”play’e” en ny bog? Det virker bare ikke.” Han skriver også, at Play Store lyder som et sted, man køber LEGO eller Fisher-Price-legetøj.

CNETs asiatiske redaktion er heller ikke specielt tilfredse med navnet. Derovre kan man – lige som i Danmark – ikke få adgang til musik, film eller bøger fra Google, så derovre giver navnet Play Store ikke ret meget mening, skriver de på websiten.

Den britiske avis The Guardians website forbeholder sig også retten til let sarkasme.

»Google håber, at det nye navn sammen med nogle få ændringer, vil få folk til at bruge flere penge i butikken. Det er muligt, men vi har svært ved at se, hvem der kunne have lyst til bruge 4,49 pund (ca. 40 kroner, red.) på at leje ’The Scorpion King 3’«.

I Danmark kan Google Play også løbe ind i problemer, hvis musikdelen af tjenesten (der altså før hed Google Music), lanceres herhjemme. TDC har nemlig allerede en musiktjeneste med navnet Play.

Lanceringen, der druknede
Sammenlægningen af alle Googles indholdstjenester er ifølge CNET et forsøg på at komme kritikken af Google Music i møde.

Jamie Rosenberg, der er Googles Director of Digital Content udtaler til CNET, at Google Play »giver brugeren en samlet, enkel oplevelse. Oplevelsen på Android vil være stærkere, og vi forøger samtidig indtjeningsmulighederne for vores indholdspartnere«.

Ifølge de fleste medier har Google valgt denne nye strategi for at forsøge at vinde markedsandele fra f.eks. Apples iTunes, der er totalt dominerende, når det gælder musiksalg på nettet.

Google Play blev lanceret tidligere på ugen, men nyheden er dels blevet druknet i Apples lancering af iPad 3, dels i det amerikanske primærvalg, hvor Super Tuesday i tirsdags tog ret meget af opmærksomheden. Spørgsmålet er, om det er bevidst, at Google har forsøgt at liste det nye navn ind uden for meget ballade, eller om der blot er tale om en fejlslagen PR-strategi.

Du kan læse mere om Google Play på den officielle Google-blog, hvor nyheden blev lagt ud første gang.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden