Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

HYPE. Den internationale tech-presse er allerede gået i selvsving over IKEAs UPPLEVA-model, der først kommer på markedet til sommer.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Enig verdenspresse: Ikeas tv bliver et kæmpe hit

»Ikea har slået Apple«, lyder det blandt andet fra Los Angeles Times.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De internationale medier står i kø for at rose idéen bag Ikeas seneste påhit, der kombinerer tv-bænken Uppleva med et Smart-TV i op til 46 tommer, med indbygget Blu-ray-drev og trådløs subwoofer.

Los Angeles Times er således ikke i tvivl om, at Uppleva er en revolution i stuen.

LÆS ARTIKEL

»Dette er starten på en ny tv-tidsalder«, jubler avisen, og antyder i deres overskrift, at »Ikea har slået Apple« i kampen om at komme først med en god alt-i-én-løsning til stuealteret.

En 'game changer'
»Det er ikke svært at forestille sig, at det her kan blive stort«.

Sådan skriver journalisten Dave Thier fra det indflydelsesrige business-magasin Forbes for eksempel i sin omtale af Uppleva.

»Det er i hvert fald på linje med Ikeas mantra om simpelhed, som har bevist sit værd mange gange«, skriver han.

Og Thier og Los Angeles Times er langt fra de eneste, der synes, at Ikea har fat i den lange ende.

På et af verdens største tech-medier, CNET.com, buldrer reporteren David Carnoy frem med overskriften »Er Ikeas alt-i-ét-HDTV og underholdningssytem Uppleva en game changer?«

De sidste to ord bruges ikke let af teknologijournalister.

Da Google introducerede Android var det en game changer. Da Apple introducerede såvel iPod som iPhone og iPad ændrede det spillet alle tre gange. Da Microsoft og Nokia annoncerede deres samarbejde var det en game changer.

Det er altså kun, når der sker noget virkeligt stort, der kan ændre kursen for hele forbrugerelektronik-markedet, at journalisterne normalt tør tage så store ord i deres mund. At et seriøst medie som CNET overhovedet overvejer, om Uppleva kunne forandre den måde, vi køber tv på, er derfor meget positivt for Ikea.

Stuens svar på iPod
Årsagen hertil kan findes i en anden overskrift, nemlig hos Todd Wasserman, der er journalist på det meget respekterede website om netmedier, Mashable.

Hans overskrift til historien om at Ikea nu går ind på forbrugerelektronik-markedet består af ordene: »Er Ikeas nye hjemme-underholdningssystem stuens iPod?«

Wasserman hentyder, på samme måde som Carnoy fra CNET ovenfor, til at Ikeas system er så komplet og nemt at have med at gøre, at vi aldrig nogensinde vil tænke på at købe hjemmeunderholdnings-udstyr på samme måde igen, når først Uppleva er lanceret.

Det var nemlig præcis det, der skete med iPod’en. Efter sidstnævnte kom frem, var der ikke ret mange, der syntes at en Walkman, Discman eller en bærbar radio var en god idé.

Flere andre medier drager en parallel, som måske end ikke Ikea har tænkt på. Tilbage i tv’ets – og for den sags skyld musikanlæggets – barndom, var det jo netop et møbel, man købte.

Fashionable blogs som Carbonated.TV og TheFW.com samt International Business Times har alle noteret sig, at der er noget retro over Uppleva-idéen, og at Ikea er i gang med at bringe os tilbage til dengang, tv-skærmen var gemt bag tunge trælåger, og stereoanlæggets højttalere var bygget ind i hver side af den skænk, som selve anlægget i øvrigt også sad i.

»Rimelig nederen«
Kun mande-websiten Guyism antager en lidt mere kynisk og kritisk synsvinkel på Uppleva.

De elsker idéen, men skriver at de »…har nogle bekymringer, der kan vise sig at gøre Uppleva rimelig nederen«.

Guyism er for eksempel bekymret for, om de mange populære filmstreaming-tjenester, der er lanceret udenfor Danmark, såsom Netflix og Hulu, vil kunne afvikles ordentligt på anlægget, selvom Ikea har meddelt, at tv’et sagtens kan gå på nettet.

Ligeledes er Guyism lidt bekymrede for kvaliteten og langtidsholdbarheden, fordi Ikea har valgt at bruge en kinesisk leverandør.

Det skriver websiten uden at skele til, at en stor hovedpart af den forbrugerelektronik, vi allerede bruger dagligt, er produceret i Kina. Og endelig har Guyism et problem med den trådløse subwoofer, der følger med.

»Trådløse højttalere? Adr«, skriver de. Det er dog kun subwooferen, der er trådløs, og de fleste subwoofere er alligevel ikke bygget til at levere super-detaljeret lyd, men blot understøtte de laveste frekvenser i lydbilledet.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden