Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Promoveret. Reklamer figurerer i flertal på de sociale medier som twitter, facebook og pinterest

Promoveret. Reklamer figurerer i flertal på de sociale medier som twitter, facebook og pinterest

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Reklamer invaderer dit sociale liv på nettet

På sociale medier er reklamer ikke længere forvist til sidebannere.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Annoncer for vægttab, vitaminpiller og gode tilbud kender du sikkert allerede fra et banner til højre på Facebook – klart adskilt fra det sociale indhold.

Nu giver flere og flere sociale medier mulighed for, at reklamerne kan placere sig lige nøjagtig dér, hvor du er allermest interesseret: midt imellem opdateringer fra dine venner og familie.

I sidste uge annoncerede tjenesten Pinterest, at den vil tillade reklamer midt iblandt brugernes udvalgte indhold på den digitale opslagstavle, som tjenesten er.

LÆS ARTIKEL

Fotodelingstjenesten Instagram er også begyndt at forsøge sig med reklamer blandt mængden af foto fra dine venner, ligesom Facebook og Twitter længe har arbejdet med ’promoverede opslag’ – altså markedsført indhold midt i din nyhedsstrøm til gengæld for kolde kontanter. Det er typisk en lille stjerne eller ikon nederst i et hjørne med teksten ’promoted’, der gør opmærksom på, at der er tale om reklame.

For når det er gratis at bruge et socialt medie, må finansieringen ske på anden vis, og her er svaret ofte reklamer.

Men de sociale mediers udvikling er gået så stærkt, at markedsføringslovgivningen ikke har kunnet følge med, siger seniorjurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup:

»Det har givet os nogle fede tjenester, men der er også et behov for at sætte en grænse«, siger hun.

De nordiske ombudsmænd har for længe siden gjort fælles front og bragt den sociale markedsføring op over for EU-kommissionen for at få klarlagt, netop hvordan det skal være muligt for virksomheder at reklamere på sociale medier.

Fra før Twitters fødsel

Den nuværende lovgivning blev skabt år tilbage, før nogen anede, at vi ville tweete og like på livet løs. Dengang udgjorde spammail den største trussel mod et reklamefrit virtuelt privatliv, og EU-kommissionen vedtog det såkaldte ePrivacy Directive. Derfor skal modtageren af e-mail-marketing i dag aktivt tilvælge eksempelvis nyhedsbreve eller reklame. Så mens det ikke skorter på måder at finde indtjening på hos firmaerne bag de sociale medier, må forbrugerorganisationer se sig midlertidigt sat ud af spillet. I EU arbejder man lige nu på en ny databeskyttelsespakke, der skal beskytte forbrugere og deres privatliv bedre i den digitale kommunikation. Først når den er vedtaget i medlemslandene, vil EU-kommissionen begynde at se på den sociale markedsføring, oplyser kommissionen til Politiken.

LÆS OGSÅ Men, understreger talsmand for EU's forbrugerkommissær David Hudson: Reglerne for social markedsføring er i udgangspunktet ikke anderledes end dem, der gælder for al mulig anden markedsføring på papir eller e-mail: »Et meget vigtigt punkt er dog, at brugerne skal have mulighed for at fravælge indhold. Det betyder, at folk skal have retten til at vælge, om de vil læse reklame eller ej«, siger han i en udtalelse til Politiken, og han pointerer, at det stadig er op til de enkelte lande at sikre, at reglerne bliver overholdt.



Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden