Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Fejl. En henvisning til en hjemmeside som f.eks. Fødevarestyrelsen giver i sine advarsler på nettet, hjælper med at skaffe virksomhederne bedre placeringer i søgeresultaterne på Google.
Foto: JENS DRESLING

Fejl. En henvisning til en hjemmeside som f.eks. Fødevarestyrelsen giver i sine advarsler på nettet, hjælper med at skaffe virksomhederne bedre placeringer i søgeresultaterne på Google.

Digitalt

Styrelses advarsler mod webbutikker virker omvendt

Fødevarestyrelsens advarsler mod navngivne webbutikker forvandles til anbefalinger hos Google.

Digitalt

I den bedste mening har Fødevarestyrelsen i nogle år på sin hjemmeside advaret mod navngivne udenlandske webshops, fordi de sælger sundhedsskadelige kosttilskud. Helt utilsigtet har omtalen været med til at give de udskældte webshops en meget attraktiv gevinst, nemlig langt bedre placeringer i Googles søgeresultater.

LÆS OGSÅ

Google ser det som en kraftig anbefaling af disse webshops, at det er en officiel myndigheds hjemmeside, der nævner dem og laver en henvisning – et link – direkte til deres webshops, som det er sket på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Anbefalingen fører automatisk til, at Google giver de nævnte webshops en bedre placering end lignende webshops, der ikke har lige så værdifulde anbefalinger.

Aktivt link
Problemet er, at Fødevarestyrelsen har valgt at lave et såkaldt aktivt link med webshoppens adresse, som man kan klikke på og komme direkte ind på butikkens hjemmeside. Det aktive link ser Google som en førsteklasses indikation af, at Fødevarestyrelsen anbefaler et besøg i webshoppen.

Værdien af sådan et aktivt link er stor og attraktiv. Det bekræfter linkbuilding-ekspert Henrik Bondtofte.

Han rådgiver virksomheder om, hvordan de kan opnå bedre placeringer i Googles søgeresultater ved at få henvisninger, altså link, fra andres hjemmesider. Han er desuden forfatter til Linkbuildingbogen, der er den eneste danske udgivelse om emnet.

»Googles søgemaskine kan ikke se forskel på en anbefaling og en advarsel. En henvisning som den, Fødevarestyrelsen giver i sine advarsler, hjælper så absolut med at skaffe virksomhederne bedre placeringer i søgeresultaterne og dermed flere kunder via Google«, fastslår han.



»Værdien i sådan et link er så stor, at Fødevarestyrelsen også meget gerne må hænge mig ud på deres hjemmeside. Det er jo ganske få, der ser selve advarslen fra Fødevarestyrelsen, til gengæld vil jeg få en langt bedre placering, når folk søger på Google efter mine ydelser«, siger Henrik Bondtofte. Ærgerlig fordel


I den del af kosttilskudsbranchen, der overholder reglerne og derfor ikke hænges ud på Fødevarestyrelsens hjemmeside, har den utilsigtede håndsrækning til synderne skabt ærgrelse.

De webshops, der advares mod, er registreret i udlandet og er derfor ikke underlagt danske myndigheder. Derfor kan Fødevarestyrelsen ikke forbyde dem at sælge de sundhedsskadelige kosttilskud, kun advare mod dem – med en god reklamegevinst på Google til følge.

Den danske netbutik bodylab.dk ligger i nærkamp med netop to af de virksomheder, der advares mod. De slås alle tre om de øverste attraktive pladser på side 1, når kunderne f.eks. søger efter proteinpulver på Google. Derfor er det også Bodylab, der mærker effekten af Fødevarestyrelsens link tydeligst.



»Det er da træls, at nogle virksomheder får hjælp på denne måde af Fødevarestyrelsen ved ikke at overholde reglerne«, siger Rasmus Thorup Andersen.

Han er indehaver bodylab.dk, der er førende i Danmark inden for salg og produktion af proteinpulver, som to af de firmaer, Fødevarestyrelsen advarer mod, sælger på nettet.

»De to udenlandske virksomheder opnår at ligge højere end os, når folk søger efter proteinpulver på Google. Det er Fødevarestyrelsens advarsel medvirkende til. Det er da rigtig ærgerligt for os, at det kan betale sig for dem at undlade at overholde danske regler«, siger Rasmus Thorup Andersen. Nye regler i Fødevarestyrelsen

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han er ikke i tvivl om, at Fødevarestyrelsen bringer sine advarsler i en god mening. De har bare en uheldig sideeffekt. »Jeg håber, de vil ændre deres praksis, for deres link i advarslerne modarbejder jo både deres egne gode intentioner og de danske virksomheder, der har rent mel i posen«, siger han. Politiken har forelagt problematikken for Fødevarestyrelsen. Her blev dilemmaet med advarsler, der forvandles til anbefalinger hos Google, straks taget seriøst.



LÆS OGSÅ »Vi må medgive, at vi ikke har haft en bevidst strategi for, hvordan vi skriver disse link i vores advarsler på hjemmesiden«, siger Fødevarestyrelsens kommunikationschef, Sidsel Addington. »Vi har ikke alle været opmærksomme på problemet, men på foranledning af Politikens henvendelse går vi nu hjemmesiden igennem og ændrer måden, vi skriver link på, så de ikke længere er med til at fremme virksomhederne positivt hos Google«, siger hun. Advarslerne på Fødevarestyrelsens hjemmeside ændres, men de har allerede givet stor reklameværdi til de udhængte virksomheder.





Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce