Naturligt. Amazon-chef Jeff Bezos vil skabe en botanisk have til sine medarbejdere i det nye hovedkvarter i Seattle. Foto: Amazon/NBBJ

Naturligt. Amazon-chef Jeff Bezos vil skabe en botanisk have til sine medarbejdere i det nye hovedkvarter i Seattle. Foto: Amazon/NBBJ

Digitalt

Se de vilde hovedkvarterer: It-giganterne bygger om kap

Google, Apple, Facebook konkurrerer om at have det flotteste hovedkvarter.

Digitalt

Det hele startede på en lun sommerdag i juni 2011, hvor en afkræftet og lidt nervøs Steve Jobs fik foretræde til et byrådsmøde i den lille by Cupertino i Silicon Valley.

Det kan virke mærkværdigt, at manden, der havde revolutioneret computer-, musik- og filmbranchen i sin levetid og beriget verden med iPod, iPhone og iPad, skulle være nervøs for at tale foran ti medlemmer af det lokale byråd i Apple's hjemby. Men denne gang handlede det om en hjertesag for Jobs.

Kredsen var sluttet
Han fortalte, hvordan en telefonsamtale med Bill Hewlett havde ændret Jobs' liv tilbage i teenage-årene – og samtidig skaffet ham et sommerjob hos Hewlett-Packard.

Det var et tidspunkt, hvor HP var midt i en stor ekspansion og erhvervede et stort areal midt i Cupertino. Et areal, som Apple nu havde købt for at bygge verdens største og flotteste kontorbygning.

Dermed var kredsen sluttet for Jobs, der måske også tænkte på sit eftermæle den dag i det solrige Silicon Valley. Han havde kun få måneder tilbage at leve i.

Lige siden oldtidens faraoner har gigantiske bygningsværker været en sikker vej til at vise sin magt og sørge for at blive husket af eftertiden. Et monumentalt arkitektonisk værk signalerer stabilitet, kontinuitet og styrke – og det kan virke som den diametrale modsætning af it-branchen, der er præget af dynamik, fornyelse og kort levetid.

Men selv i en digital verden har it-giganter som Apple, Google og Facebook stadig brug for at demonstrere styrke ved at bygge fysiske monumenter.

Det er sejrherrerne efter nettets første, turbulente år, der nu er klar til at forevige deres triumf.

'Rumskibet'
Derfor var det en meget symbolsk handling, da den sygdomsramte Steve Jobs præsenterede planerne for det, som han selv kaldte for 'rumskibet'. En cirkelformet bygning med et samlet kontorareal på 318.000 kvadratmeter og plads til 12.000 Apple-medarbejdere.

Der er kælet for detaljerne i det nye Apple-hovedkvarter, som skal stå færdig i 2016. Dermed minder det også om selskabets egne ikoniske produkter. Kun de bedste byggematerialer er valgt, alle glasoverflader er buede, og der er både cafeer, fitnessrum og et stort auditorium.

Ligesom fortidens monarker havde Jobs hyret de bedste arkitekter til at forevige sin vision. Det er London-arkitektfirmaet Foster and Partners, kendt for Rigsdagskuppelen i Berlin, der har tegnet Apples nye hovedkvarter. Med en anslået pris på op mod 30 milliarder kroner bliver Apple-rumskibet dyrere end Storebæltsbroen.

Bygningen ligner en grøn bakke
Apple er ikke den eneste it-gigant med store byggeplaner. Facebook har hyret stjernearkitekten Frank Gehry til at skabe verdens største åbne kontorareal.

Den nye bygning med plads til 2.800 udviklere i Menlo Park skal afspejle firmaets kultur og flade struktur, hvor selv stifteren Mark Zuckerberg sidder midt i et storrumskontor ude blandt sine medarbejdere. Bygningen bliver sammenlignet med et åbent lagerhus.

Facebook-udviklerne skal sidde i ét stort, fælles rum med borde, der hurtigt kan rykkes rundt for at danne spontane arbejdsgrupper til nye projekter.

Der er cafeer og mikro-køkkener med snacks til den hurtige sult. Facebook har også tænkt på afslapning; der er sofaområder med whiteboards, hvor udviklerne kan tage en pause og lade ideerne flyde.

Den nye bygning skal forbindes med Facebooks eksisterende kontor via en underjordisk tunnel. Det samlede areal bliver på 40.000 kvadratmeter og hele taget skal dækkes med en have fyldt med træer. Det skal få bygningen til at forsvinde ind i landskabet og ligne en grøn bakke set på afstand.

Have på 6.000 kvadratmeter
Den store internet-butik Amazon tænker også grønt med sit nye hovedkvarter i Seattle. Foruden tre højhuse på 40 etager skal der bygges tre forbundne glaskupler fyldt med planteliv. Det er gigantiske drivhuse med en højde på 30 meter, der indeholder store åbne områder og kontorer til Amazons medarbejdere.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De tre kupler udgør en botanisk have på 6.000 kvadratmeter, hvor firmaets ansatte kan arbejde og møde hinanden i et park-lignende miljø. Det ventes at Amazons nye hovedkvarter først er klar om fem år.

Google har ambitioner om at bygge 'verdens grønneste og sundeste' kontorbygning. Søgegiganten er allerede berømt for sit hovedkvarter i Mountain View, Googleplex, som er gennemsyret af selskabets særlige kultur.

En stor statue af Tyrannosaurus Rex møder de besøgende ved indgangen – måske en henvisning til de oprindelige ejere af bygningerne, Silicon Graphics, der producerede computergrafik til filmen Jurassic Park.

Her er der hoppebolde, rutschebaner og masser af muligheder for afslapning. De første tegninger af den nye Google-bygning viser grønne tage og broer, der forbinder de forskellige sektioner. Det tyske arkitektfirma Ingenhoven er dog blevet fyret fra projektet, og dermed er det usikkert, hvornår byggeriet kan starte.

Tiltrækker de bedste folk
Hos grafikkort-firmaet Nvidia er man allerede nået langt med planerne for sit nye hovedkvarter i Santa Clara midt i Silicon Valley. Bygningen beskrives som en \fysisk manifestation\ af selskabets vision. Formen er en trekant og skal minde om den mindste byggesten i computergrafik.

Ligesom Facebook satser Nvidia på at skabe et åbent storrumskontor og bygningen har kun to etager for at afspejle den flade ledelsesstruktur i selskabet. Det tager kun 90 sekunder at nå fra den ene ende af bygningen til den anden – ligegyldig hvor man starter, lover Nvidia.

I bygningens centrum ligger cafeer og mødelokaler, hvor man kan mødes spontant med kollegerne og udvikle nye ideer. En elevator midt i kontoret fører direkte ned i den underjordiske parkeringskælder. Der skal være plads til 2.500 medarbejdere i den nye bygning, og en tvilling er allerede planlagt.

Samsung bygger også et nyt amerikansk hovedkvarter på ti etager med store grønne områder, hvor ingen medarbejdere har mere end én etage til det nærmeste parkmiljø. I gårdhaverne er der cafeer, kunst og trænings-faciliteter, og en del af dem bliver tilgængelige for offentligheden. Det forventes at Samsung-bygningen er klar i 2015.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kampen om at bygge det flotteste hovedkvarter handler ikke kun om at vinde retten til at prale overfor konkurrenterne. Det handler også om at tiltrække de bedste medarbejdere ved at tilbyde en unik og attraktiv arbejdsplads.

I det sagnomspundne Silicon Valley er koncentrationen af it-virksomheder meget høj og det er nemt at miste sine bedste folk til rivalen. Mange udviklere går med en iværksætter i maven og vælger at starte for sig selv.

Apple, Facebook og de andre giganter signalerer med deres monumentale byggeprojekter, at de vil skabe det bedste miljø til deres ansatte, og at de forventer at sidde på toppen mange år endnu.

Silicon Valley er myten om de kreative genier, der starter for sig selv i en beskeden garage – som William Hewlett og David Packard gjorde det i 1938. Men selvom man starter i en garage, kan man jo godt ende med at bygge et rumskib.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce