Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Afmystificering. Mystikken omkring computerspil og deres univers bør afmystificeres, så man bedre kan gå i forhandling med børnene og som forældre kan opdage de fordele spil kan have med sig.
Foto: Søren Schnoor

Afmystificering. Mystikken omkring computerspil og deres univers bør afmystificeres, så man bedre kan gå i forhandling med børnene og som forældre kan opdage de fordele spil kan have med sig.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Computerspil gør hverken børn dumme eller asociale

Ny forskning viser positive effekter ved computerspil blandt børn og unge.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Myten om de farlige computerspil skaber konflikter og kampe i familier, hvor børn og unge er draget af spiluniverser på konsoller og computere.

Men forskning fra hele verden viser, at spillene blandt andet gavner reaktionsevnerne, det strategiske overblik og evnen til at lære.

»Spil har været set som et særligt medie, som gør noget ved børnene, forandrer deres måde at tænke på og påvirker hjernen, nærmest som om det var narko. Det er selvfølgelig ikke tilfældet«, siger Carsten Jessen, der er lektor ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier ved Aarhus Universitet.

LÆS ARTIKEL

Tværtimod har computerspil en positiv effekt på børns udvikling. En engelsk undersøgelse med 11.000 børn har vist, at der ikke kan måles negative effekter inden for følelsesmæssig eller social udvikling eller børns opmærksomhed, når de spiller op til tre timer om dagen.

Også den magtfulde The American Psycological Association har netop samlet en oversigt over fordelene ved, at børn spiller computerspil, påpeger Carsten Jessen.

»Spiller du, bliver du bedre til at overskue systemer, for det gør du hele tiden. Du opstiller hypoteser og afprøver dem. Faktisk kan man sige, at man lærer at lære«, siger Carsten Jessen, som understreger, at spil naturligvis ikke skal være det eneste, man foretager sig. Men sørger du for at passe skole eller job, se andre mennesker og at få luft og motion, er spil en god læremester.

»Børn og unge skal ikke spille hele tiden, men det bliver en meget svær forhandling i familien, hvis den bunder i, at forældrene ikke aner, hvad spil indebærer, og tror, at de er farlige«, siger Carsten Jessen.

Det synspunkt støtter psykolog Johan Ekdahl, som ved Center for Ludomani netop nu er i gang med et pilotprojekt, hvor bekymrede forældre til børn med et højt forbrug af computerspil deltager i et kursus om at håndtere spilleriet.

»Vi prøver at afmystificere, hvad der er så dragende ved de her spiluniverser. Men som regel er det et symptom på andre ting, hvis unge begynder at forsømme andre ting i livet til fordel for computerspil«, siger Johan Ekdahl.

Han anbefaler, at man ser computerspil som en hobby på linje med fodbold eller anden sport.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden