Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Køb. De gratis onlinespil til børn har en række funktioner, der koster penge. Det kritiseres nu af EU.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

EU-lande kritiserer Apple og Google for at bondefange børn

EU bakker op om kritik, der tidligere er rejst af Forbrugerombudsmanden.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For en række forældre har det været en dyr fornøjelse at lade børnene spille 'gratis' onlinespil på smartphone eller tablet. I spillene er børnene blevet tilbudt forskellige tilkøb, de såkaldte in-apps, der kan hjælpe en videre i spillet ved at give ekstra styrke, virtuelle guldmønter eller foder til dyrene på gården.

Og uvidende om, at der var virkelige penge i spil, har børn brugt op mod 25.000 kroner på våben og dyrefoder.

LÆS OGSÅ

Nu har EU rettet kritik mod Apple og Google på grund af deres markedsføring og på baggrund af danske klager og Forbrugerombudsmandens initiativ.

»Jeg håber, at spilplatformene tager EU’s kritik til sig, så vi fremover vil se langt færre sager, hvor børn foretager dyre tilkøb på spil uden forældrenes accept. Som alle andre virksomheder skal Apple og Google naturligvis overholde de fælles europæiske markedsføringsregler, som er ganske klare på det her område«, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Fire kritikpunkter

Efter Forbrugerombudsmanden har taget problematikken op på EU-plan, har myndigheder fra forskellige EU-lande undersøgt Apples og Googels spilplatfomer. Det har resulteret i fire kritikpunkter og et brev til Apple og Google fra de pågældende myndigheder og EU-kommissionen.

Et kritikpunkt er, at onlinespillene markedsføres som gratis, men at in-apps koster penge, uden at det fremgår tydeligt. Desuden er der direkte købsopfordringer i spillene som 'køb nu - og bliv stærkere' eller 'opgradér nu'. I strid med EU-reglerne er mange af opfordringerne rettet direkte mod børn.

Det er også kritisabelt, at spillenes standardindstilling gør, at der kan købes in-apps i op mod 30 minutter, når der først er indtastet kode en gang. Det gør det svært for forældrene at administrere, hvad deres kreditkort bliver brugt til. I øvrigt har forældrene haft besværligheder ved at komme i kontakt med udbyderne, når de vil klage.

LÆS OGSÅ

I Danmark alene har Forburgerombudsmanden behandlet 84 klagesager, og i hovedparten af sagerne har Apple betalt pengene tilbage til forældrene - det drejer sig sammenlagt om mere end 400.000 kroner.

»Det er godt, at Apple i Danmark har lyttet til min kritik og nu betaler pengene tilbage til de forældre, som har klaget over de meget store regninger. Jeg finder det positivt, at Apple i de klagesager, jeg har taget op, har betalt pengene tilbage til forældrene. Men det er selvfølgelig også nødvendigt, at de ændrer deres markedsføring, som EU nu kræver«, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Apple, der - inden Forbrugerombudsmandens indblanding - ikke reagerede på klager fra de indblandede forældre, har desuden meddelt, at de fremover vil behandle klager om ufrivillige in-app-køb.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden