Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Peter Klint
Foto: Peter Klint

Mail-mester. Lær et par tricks til din mailkonto på smartphonen.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bliv e-mail-mester på din smartphone

E-mails er en af de mest basale ting, vi kan bruge vores smartphone til.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

1. Brug en tredjeparts-app

Det er langtfra altid den indbyggede e-mail-klient i ens smartphone, der er den bedste. Det kommer helt an på, hvordan man bruger e-mail, og hvilken mail-udbyder man har. Bruger du f.eks. Gmail eller Outlook.com (tidligere Hotmail), er de officielle apps som regel bedre end de indbyggede klienter.

LÆS ARTIKEL

Det giver ofte nogle fordele. For eksempel kan Outlook.com- og Gmail-apps søge i alle dine e-mails, ikke bare dem, der ligger på telefonen. Gmail autosorterer også dine emails for dig i kategorier med klare farvemarkeringer, mens Outlook.com-appen kan sortere efter læste og ulæste e-mails. Du kan også gå ind i din smartphones app-butik og se, om der findes tredjeparts-apps, der appellerer til netop dit behov.

2. Skriv din egen signatur

Når du første gang sætter en e-mail-konto op på din smartphone, hvad enten der er tale om telefonens egen mailklient eller en tredjeparts-app, kommer der næsten altid en standardsignatur på. Men der er næppe noget mere kikset end at have ’Sendt fra min iPhone’ eller lignende stående i bunden af ens e-mails. Dels viser det, at man ikke har nok styr på sin telefon til selv at indsætte en ordentlig signatur, og dels virker det, som om man prøver på at prale med, at man har en eller anden type smartphone – og det er jo ikke noget særligt i dag. Brug derfor en effektiv signatur i stedet.

Typisk sættes signaturen i e-mail-indstillingerne på din smartphone eller i indstillingerne på en eventuel e-mail-app. Indsæt en signatur, der indeholder de kontaktinformationer, du er tryg ved at sende ud til verden. Det er altid rart at kunne finde en persons telefonnummer i signaturen f.eks., ligesom du kan indsætte, hvor man kan finde dig på sociale medier som Facebook, LinkedIn eller Twitter, hvis det er relevant.

3. Brug forskellige afsenderadresser

Flere e-mail-tjenester, herunder Outlook.com og Gmail, understøtter at man kan have forskellige afsenderadresser at vælge imellem. Det kan være smart at have, fordi man på den måde kan give folk forskellige e-mail-adresser, alt efter behov. Måske vil man gerne have, at ens venner og familie kender ens personlige adresse, mens man har en mere officiel til lidt fjernere forbindelser.

Ofte skal disse indstilles på nettet, hvorefter man i tjenestens app kan vælge mellem de forskellige adresser, når man sender e-mailen. Det varierer fra smartphone til smartphone, om du kan gøre det i telefonens indbyggede e-mail-klient.

4 Tjek ikke dine mails hele tiden

En af de vigtigste ting at huske om e-mails er, at de er det, man kalder asynkron kommunikation. Tidligere forventede man svar på e-mails med det samme, men sådan er det ikke længere. Med smartphones har vi dog mulighed for at tjekke vores e-mails hele tiden, og det kan både blive til en stressfaktor og være irriterende for de mennesker, vi er sammen med.

Det kan derfor være en god idé at indstille sin smartphone til kun at hente mails en gang i timen eller en gang hver anden time i stedet for hvert kvarter eller kontinuerligt. Det sparer også på batteriforbruget.

5 Brug standardbeskeder

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

For nogle mennesker med en travl hverdag er det dog essentielt at kunne svare hurtigt på e-mails. For disse kan det betale sig at anvende standardbeskeder, ligesom man kan gøre det med sms på visse smartphones. Nogle e-mail-klienter understøtter dette allerede, men hvis din ikke gør, kan du f.eks. skrive din standardbesked som en kladde, du altid har liggende i kladdebakken, og så blot kopiere indholdet over i svarmailen. På den måde slipper du for at skulle skrive »Jeg er i møde, men kontakter dig senere« hver gang.

6 Samtale eller enkeltstående mail?

De fleste moderne e-mail-klienter på smartphones har to måder at organisere e-mails på – som samtaler og som enkeltstående mails. Der er fordele og ulemper ved begge dele, så det handler om at finde den, der passer til dig. Organiserer man efter samtaler, kan man læse alle sammenhængende e-mails i én lang tråd, der kun fylder som en enkelt e-mail i ens indbakkeoversigt.

LÆS OGSÅ

Ulempen ved dette kan være, at det kan være svært at finde et bestemt punkt i en længere samtale, f.eks. hvis man leder efter en fil, der blev vedhæftet en e-mail på et tidspunkt. Det kan dog modsat hurtigt blive uoverskueligt, når en e-mail-diskussion er spredt ud over ens indbakke. Så det er op til ens temperament, hvad man bedst kan lide.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden