Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
abonnement. Man skal opmærksom på priserne på abonnementer hos de forskellige teleselskaber.
Foto: Thomas Borberg

abonnement. Man skal opmærksom på priserne på abonnementer hos de forskellige teleselskaber.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Familieabonnementer er umulige at gennemskue

Et familie-abonnement viser sig at være dyrere, end hvis hver enkelt har sit eget.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Familier bør have lommeregneren frem, før de beslutter sig for at tegne et familieabonnement for at spare penge. Ellers risikerer de at snyde sig selv for tusindvis af kroner.

Sådan lyder meldingen fra Forbrugerrådet Tænk, efter at Politikens halvårlige pristjek af mobilabonnementer har vist, at tre forbrugere endte med meget dyre familieabonnementer.

»Reklamerne får det jo til at se ud, som om vi kan spare penge ved at gå sammen om et abonnement. Men reelt kan du ende med at betale mere«, siger cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk og peger på, at vi som forbrugere er vant til, at der følger rabatter med, når vi køber ind i større mængder.

Pristjekket viser, at familieabonnementerne er en dyr løsning, hvor der ikke er meget rabat at spore. Ni selskaber har givet deres billigste enkeltabonnement til tre forskellige personer med hver sit forbrug. Samtidig har Lørdagsliv bedt om prisen på et familieabonnement til selvsamme tre personer. Kun de tre store teleselskaber tilbyder et egentligt familieabonnement.

LÆS ARTIKEL

Følger familien pristjekket og finder de billigste abonnementer hver for sig hos CBB eller Oister, opnår de en samlet pris på 3.591 kroner.

Telias familiepakke er ikke alene klart dyrere med en samlet årspris på 5.583 kroner. Den kan heller ikke slå prisen på de tre personers enkeltabonnementer hos Telia, for de koster samlet familien over 400 kroner mindre, 5.181 kroner.

Telenor gør familieabonnementet en my billigere end sine egne enkeltabonnementer med en samlet pris på 5.124 kroner. Gik de tre personer solo i Telenors butik, skulle de betale 5.242 kroner. Altså sparer familien 118 kroner årligt på at samle alt i ét abonnement, men betaler stadig langt mere, end hvis de valgte CBB/Oister.

I TDC er familieabonnementet pristjekkets dyreste med en årspris på 7.263 kroner. Men sammenholdt med prisen på TDC’s enkeltabonnementer er det en god besparelse. De løber nemlig op i samlet 12.261 kroner om året.

»Selskaberne spiller på, at det skal være nemt og overskueligt. Men de høje priser viser, at pakkerne er svære for forbrugerne at gennemskue«, siger Martin Salamon.

Pakker med højt forbrug

»Som familie deler I allerede det meste. Så hvorfor ikke også dele mobilabonnement«, spørger Telia i deres reklamer, der lover, at man sparer 70, 100 eller 200 kroner per ekstra bruger per måned, afhængigt af hvilket abonnement man vælger.

Når det alligevel bliver dyrere end enkeltabonnementerne i pristjekket, skyldes det, at familieabonnementerne er bygget op omkring meget mere taletid og data, end vores pristjekkede mobiltyper, som hver især ligner de gennemsnitlige mobilbrugere på markedet, bruger.

Telias deleabonnementer er nemlig bygget op omkring fri tale, selv om de tre familiemedlemmer taler henholdsvis tre, fem og tolv timer om måneden.

Når forbrugerne vælger et familieabonnement med så meget unødvendig taletid, sker det typisk, fordi de har svært ved at gennemskue, hvor meget data og taletid familien bruger, forklarer teleanalytiker Torben Rune fra firmaet Netplan, som udarbejder teleløsninger for erhvervslivet.

»De her abonnementer ligner et nyt forsøg på at gøre det mere indviklet. De er simpelthen for dyre, og de enkelte profiler skal have et usædvanlig højt forbrug, for at det kan betale sig«, siger Torben Rune.

Mange har i virkeligheden et langt lavere forbrug, end de er klar over. 61 procent af mobilkunderne taler for eksempel mindre end fem timer i telefon om måneden, viser tal fra Erhvervsstyrelsens telestatistik i 2013. Og selv om dataforbruget stiger, bruger en dansker i gennemsnit under 1 GB data på mobilen om måneden. Det skyldes blandt andet, at meget datatrafik foregår via wi-fi i hjemmet, på arbejdspladser, skoler, cafeer, og hvor man ellers færdes.

Alligevel spiller selskaberne i stigende grad på det enkle og trygge ved at købe delepakker, der omfatter enten dig selv og kæresten eller en hel familie, påpeger Torben Rune.

»Mange forbrugere vælger i afmagt en for stor pakke, og det er dyrt, for så betaler man for en ydelse, man ikke får brugt i bund«, siger Torben Rune.

Telia medgiver, at det især er forbrugere med et vist forbrug, der har gavn af familiepakkerne.

»Hvis man ikke bruger sin telefon så meget, foreslår vi i stedet at udnytte de mindre pakker til fordelagtige priser«, skriver selskabet i en mail til Politiken.

I de største pakker følger desuden enten musiktjenesten Spotify eller tv- og filmtjenesten HBO Nordic, som man dog også kan tilkøbe uafhængigt ved siden af de billigste mobilabonnementer på markedet. En anden ubekendt i regnestykket er, at der med deleabonnementer kan falde rabatter af, når familien køber nye telefoner.

Også hos Telenor og TDC er deleabonnementerne skabt til storforbrugere af taletid og data. TDC lader for eksempel hvert familiemedlem have 10 GB data hver måned. Data, som de færreste vil komme til at bruge.

Enorme fordele for selskaberne

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det ville ellers være god stil, hvis selskaberne gav forbrugerne mere rabat på delepakkerne, for de rummer kæmpe fordele for selskaberne selv, mener Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk.

»De sparer penge på reklameindsatsen, hvor de før kunne skaffe en kunde i hus per abonnement, er det nu to eller flere. De kan nøjes med at sende én regning og sparer administration. Og de binder folk, for det er pludselig sværere at skifte abonnement, når det er en hel familie eller kæresten, man skal aftale det med«, siger Martin Salamon, som øjner problemer, når et familiemedlems forbrug ændrer sig, eller når kærester slår op, og man skal udrede trådene.

Han råder forbrugerne til at gå mere bevidst efter rabatter, hvis de giver teleselskaberne den form for stordriftsfordele. Det kan være i familien og med kæresten, eller i boligforeningen, på villavejen eller på kollegiet.

»I stedet for at vælge de megadyre pakker så gå sammen til et af de billige teleselskaber, og hør, om de vil give jer rabat, hvis I er mange, der tegner abonnement«, foreslår cheføkonomen.

Hvis familien gerne vil have et egentligt familieabonnement, skal man sætte sig sammen og regne på, hvor meget hver enkelt familiemedlem bruger telefonen. Derefter er det smart at undersøge, om der findes familieabonnementer eller deleabonnementer på markedet, som kan rumme flere forskellige typer forbrug.

Martin Salamon noterer sig, at ingen af teleselskabernes billigere underselskaber som Fullrate, Telmore, CBB eller Call Me tilbyder billigere versioner af familieabonnementerne.

»Hele markedet med delepakker er noget, selskaberne tjener så meget på, at de ikke vil sende deres discountdatterselskaber ind og ødelægge deres forretning. Men så kommer der måske nogle nye, der kan se, at der ligger et lukrativt marked«, siger han.

Abonnement i supermarkedet

Og det er faktisk muligt at finde familieabonnementer, hvor du ikke betaler overpris for en masse minutter og data, du ikke bruger. Både Coop og Netto har abonnementer, hvor familien deles om både taletid og data, fortæller telekonsulent Nicolas Fredriksen fra pristjenesten Telepristjek.dk.

»Det er det ideelle og meget kundevenligt, når familien får en fælles mængde, som man kan forbruge. På den måde bliver der taget højde for den enkeltes individuelle forbrug, samtidig med at mindst muligt af den taletid og data, man betaler for, går til spilde«, siger Nicolas Fredriksen.

Han har selv været involveret i at udvikle et familieabonnement af samme slags til teleselskabet Greentel, men hæfter sig mest ved, hvad det er, forbrugeren selv skal holde øje med.

»Det er bedre for hele familien, hvis man vælger et abonnement, der passer«, siger han og peger på, at man i Coop og Netto sparer ekstra taletid op, når man handler i butikkerne. Skulle man komme til at bruge mere data end aftalt, koster en ekstra GB kun en tier hos de to supermarkedskæder.

LÆS OGSÅ

De tre store teleselskaber sælger imidlertid deres familie- og andre deleabonnementer med stort held.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Kunderne føler en høj grad af tryghed ved ikke at komme til at bruge for meget data eller taletid«, siger direktør i TDC privat Frederik Sjørslev Søgaard og oplyser, at deleprodukterne er selskabets bedst sælgende.

Også hos Telia vælger stadig flere kunder trygheden i et familieabonnement. Men den tryghed er dyrt købt, for ekstra forbrug får svært ved at nå op på de høje priser i deleabonnementerne, siger Martin Salamon.

»Jeg synes, man skulle bruge de ekstra tusind kroner til en ferie eller et besøg på Noma«.

Rasmus Hørmand-Pallesen (research)

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden