Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

digital. Både unge og gamle kan komme i klemme når den digitale post træder i kraft d. 1. november 2014.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Borgere bokser med digital post

Om syv dage er danskerne tvunget til at modtage elektronisk post fra det offentlige, men mødes af fejl og ringe kommunikation.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Både eksperter og garvede forbrugere af digitale løsninger river sig i håret over den digitale postkasse og e-Boks, som millioner af danskere om en uge skal til at modtage deres offentlige post i.

For mens borgerne forventes at være åbne for at modtage posten elektronisk, er postkasserne sløve og umulige at bruge, når man selv vil kommunikere med det offentlige.

»Danskerne er verdens mest digitale befolkning, og i hvert fald halvdelen vil gerne have kommunikationen med det offentlige elektronisk. Men nu tvinger man dem til at bruge det her system. Det svarer til at sparke en åben dør ind og så sparke folk bagi bagefter«, siger Søren Skaarup, der har arbejdet med digitalisering igennem 25 år og er i gang med ph.d.-forskning i borgeres oplevelse af digitale løsninger.

»Det havde været mere rimeligt at gøre systemet så godt og brugervenligt, at det kunne tiltrække folk«, siger han.

LÆS ARTIKEL

Søren Skaarup peger på en række konkrete problemer. Det er indrettet som et gammeldags mailprogram, selv om især unge ikke bruger mails. Og hvis du for eksempel sætter systemet op til at sende dig besked, når du får post, får du alt for mange ligegyldige mails.

»Du får en besked, hver gang der kommer noget i boksen, men 9 ud af 10 gange er det jo en lønseddel eller en bankoversigt. Når noget så er vigtigt, er det ikke sikkert, at du ser det. Systemet burde nøjes med at advare om vigtige breve«, siger Søren Skaarup.

I den digitale postkasse er der et brevsymbol, men i skrivende stund er det umuligt at sende et brev til Københavns Kommune. Heller ikke den hotline, der er knyttet til den digitale postkasse kan løse problemet. Det er ofte ikke muligt at svare digitalt på breve, som er modtaget i systemet.

Men det er afsenderen, der beslutter, hvilke breve man kan svare på, replicerer kommunikationsdirektør Susanne Søndahl Wolff fra e-Boks og oplyser, at man siden august har indført en række forbedringer af systemet, blandt andet på grund af brugernes henvendelser.

»Det er blevet muligt at videresende post og at få fremhævet breve, så de, der kræver en eller anden form for handling«, siger Susanne Søndahl Wolff. Man kan også fravælge at få besked om afsenderes breve, noget e-Boks ikke anbefaler.

Bundkarakter til e-Boks

Klikker man ind på Trustpilot, hvor forbrugere kan skrive deres mening om butikker og services, får E-boks drøje hug. Ud af 5 mulige stjerner giver de 107 anmeldelser et gennemsnit på 1,7 stjerner. Det er dog et fåtal af de millioner e-Boks-brugere, der har skrevet her.

De kritiske brugere skriver, at de er store tilhængere af digitalisering, men raser samtidig over mails, som det tager halve minutter at åbne, og over den manglende mulighed for at få videresendt ikkefølsomme mails til sin egen mailboks. Flere kan i perioder ikke se deres mails, når de bruger deres almindelige browsere som Firefox og Internet Explorer.

Blogger og kommunikationsrådgiver Abelone Glahn er ny bruger af digital post. Hun er ellers typen, der gerne afprøver og skriver om nye teknologiske løsninger og muligheder. Men e-Boks og digital post skuffer.

»Jeg har afprøvet det her som en almindelig borger, og jeg forventer altså, at når jeg skal bruge noget, der hedder digital post, så er det digitalt. Det skal være let at klikke på og fungere intuitivt, men i stedet er det langsomt og ikke brugervenligt«, siger Abelone Glahn.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Når man får et brev i sin mailboks om at tilmelde sig, kan man ikke klikke sig videre, nævner hun som et eksempel. Og et forsøg på at komme på den ellers smarte app til mobiltelefonen gik hun kold i. På e-Boks’ hjemmeside er appen ikke fremhævet, men gemmer sig langt nede under punktet ’Hjælp’.

»Der skal jo være plads til børnesygdomme, men det virker, som om programmerne ikke er prøvet på en bred gruppe, så man kunne fange fejl og misforståelser, som brugerne løber ind i«, siger Abelone Glahn. E-Boks oplyser, at 1,3 millioner danskere har downloadet og aktiveret appen.

Brugernes situation er ikke tænkt nok ind i den nye teknologi, og det er sagen omkring Gudrun Nielsen, der ikke kan komme ud af sin digitale postkasse, et eksempel på, mener lektor ved Datalogisk Institut ved Københavns Universitet Erik Frøkjær.

»Her har vi en kvinde, som ellers er frisk og glad for, at hun kan klare sig selv, men hun bliver ikke støttet i sit møde med digital post. I stedet bliver hun ydmyget og ked af det, fordi man ikke har tænkt på det scenarie: Nogle vil gerne meldes ud igen. Den slags sager kommer vi til at se mange af«, forudser Erik Frøkjær.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden