Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Martin Lehmann (arkiv)
Foto: Martin Lehmann (arkiv)

Folk som bor på gaden eller tilfældige steder kan have stor gavn af digital post. Men det kræver, at kommunerne opsøger og hjælper dem, påpeger en række organisationer med væresteder og varmestuer.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Digital post hægter hjemløse af

Kirkens Korshær: Kommuner lader udsatte i stikken med e-boks.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dennis Larsens campingvogn med fortelt er ikke et hjem i lovens forstand, og derfor kan ingen sende post til ham på den adresse.

Men nu har den 36-årige hjemløse i Helsingør fået både NemId og digital post ved hjælp af Kirkens Korshærs varmestue Stubben.

»Tina fra Stubben spurgte mig, om vi ikke skulle få det ordnet, og så gik vi op på kommunen. Havde det stået til kommunen alene, så havde jeg aldrig fået NemId«, siger Dennis Larsen, der anslår, at han har været hjemløs i tre-fire-fem år og lige nu er i aktivering.

»Hvis jeg overser et brev fra kommunen, så kan det være, at jeg mister mine penge«, siger han.

LÆS ARTIKEL

Turen til kommunen var kulminationen på lang tids forberedelse, hvor Stubben har haft de to kommunalt ansatte Tom og Lis på besøg flere gange for at gøre brugerne trygge ved processen. Et samarbejde, der betød, at det til sidst var nemt for Dennis Larsen at tage med Tina op på kommunen og blive logget på digital post.

Men andre kommuner er ikke så gode som Helsingør til at nå ud til brugerne. Det viser en rundspørge, som organisationen har foretaget på de 35 varmestuer landet over. Her siger lederne af fire ud af ti varmestuer, at kommunen ikke sætter ressourcer nok af til at gøre udsatte borgere digitale.

»40 procent af de varmestuer, der hjælper vores brugere med posten, oplever ikke, at kommunerne hjælper de udsatte borgere godt nok. Der er et kæmpe gab mellem, hvad man forventer de mennesker skal kunne, og hvordan deres virkelighed er«, siger Helle Christiansen, chef for Kirkens Korshær. Nogle brugere finder sundhedskortet frem og tegner bogstaverne af, når de skal sætte en underskrift, fortæller hun.

LÆS ARTIKEL

»Vi har hjulpet nogle brugere med at blive fritaget, men det er ikke løsningen for alle. Mange føler, at de endnu engang bliver bekræftet i, at de ikke dur, når de skal fritages fra posten og senere fra digital selvbetjening i det offentlige«, siger Helle Christiansen. 400 er blevet fritaget for digital post via varmestuernes hjælp, mens 430 er blevet hjulpet med at melde sig til.

Helle Christiansen foreslår, at kommunerne laver handleplaner sammen med organisationerne for at nå brugerne, og at man for eksempel på borgerservice laver en ’hurtig kø’, så en lang ventetid ikke tager modet fra dem.

»Mange af de folk, der kommer i vores varmestuer, kan man godt få til impulsivt at sige: Nu gør jeg det. Men det dur ikke at lave en aftale torsdag kl. 12.15«.

Gråzone at åbne privat post

Også andre væresteder under Blå Kors og KFUMs sociale arbejde peger på, at der er er stor forskel på, hvor godt kommunerne håndterer de socialt udsattes post.

»Vi har ikke brug for mere PR og opslag at hænge op. Vi har brug for, at rigtige mennesker hiver fat i brugerne og viser dem, at det her system ikke vil dem noget ondt. Ellers giver mange af dem op på forhånd«, siger Lisbeth Ryelund, der er projektleder for blandt andet digitalisering for socialt udsatte i Blå Kors.

»Der er helt klart nogle kommuner, der skal mere på banen«.

LÆS ARTIKEL

I kontakten med kommunerne skal brugerne kunne læse og skrive, møde op på klokkeslet og i det hele taget have tillid til et system, som de generelt frygter. De samme brugere kan have haft store kvaler med at åbne breve på papir. Derfor har varmestuerne efter aftale med brugeren hjulpet med at åbne, læse og oversætte indholdet af brevene.

Juridisk er det sværere at gøre det samme, når en person skal logge på med personnummer, en kode, som de måske ikke kan huske, og NemId-kortet, som kan være svært at holde styr på for en hjemløs, siger generalsekretær Morten Skov Mogensen fra KFUM’s sociale arbejde.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er nemmere at tage et brev i hånden. Desuden er det svært at vise os noget, uden at vi ser hele postmappen, hvor der måske ligger et brev fra fængslet. Og så undlader de måske helt at spørge om hjælp«, siger Morten Skov Mogensen.

LÆS ARTIKEL

Kommunernes Landsforening (KL) er glad for organisationernes interesse i at få digital post frem til deres brugere.

»Organisationerne kan altid tage fat i kommunerne og foreslå et samarbejde, hvis de synes, at der mangler en dialog om de udsatte på væresteder og i varmestuer. Vi vil i KL gerne være med til at sprede viden om de gode eksempler«, siger kontorchef Pia Færch.

For Dennis Larsen har adgangen til den digitale postkasse været et fremskridt. For første gang i mange år har han et sted, hvor han kan modtage post.

»Der er masser af ting, jeg er gået glip af. Nu får jeg udbetalingspapirer og andet fra kommunen, og det er jeg glad for«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden