Privatliv. De fleste apps beder om adgang til private oplysninger. Også den nye betalingsapp Zalr, som Forbrugerrådet advarer mod lige nu. (Arkivfoto)
Foto: RUNE PEDERSEN

Privatliv. De fleste apps beder om adgang til private oplysninger. Også den nye betalingsapp Zalr, som Forbrugerrådet advarer mod lige nu. (Arkivfoto)

Digitalt

Forbrugerrådet advarer: Vi ved ikke, hvad ny betalingsapp gør med dine persondata

Betalingsappen Zalr bør lige undersøges nærmere, mener seniorjurist.

Digitalt

En ny betalingsapp med navnet Zalr lover, at kunderne får det sjovere, når de bruger appen til at betale for deres dagligvarer.

»Hver gang du gennemfører en betaling med Zalr, får du mulighed for at vinde både præmier og Zalr Coins, som du kan bruge til at købe varer og oplevelser for«, siger Erik Hougaard, bestyrelsesformand i Zalr (udtales zaler som på tysk).

Appen bliver lige nu testet i cirka 50 fysiske butikker og onlinebutikker.

LÆS ARTIKEL

Den bliver gratis at bruge for butikkerne. Til gengæld får de adgang til en række private oplysninger om kunderne som køn, alder og bopæl, hvilket giver butikkerne mulighed for at lave direkte markedsføring over for brugerne af appen.

»Oplysningerne fortæller os, hvem vores forbrugere er, og den indsigt kan vi give videre til forretningerne og hjælpe dem til at lave målrettet markedsføring«, siger Erik Hougaard, bestyrelsesformand i Zalr (udtales zaler som på tysk).

LÆS ARTIKEL

Forbrugerrådet advarer dog forbrugerne mod at bruge appen lige med det samme.

»Lige nu ville jeg holde fingrene langt væk, for vi ved ikke, hvilke oplysninger, appen indsamler, og hvordan oplysningerne bliver brugt«, siger seniorjurist Anette Høyrup, Forbrugerrådet.

Oplysninger om private indkøb betragtes som »meget følsomme« oplysninger, understreger hun, og er derfor underlagt særlige beskyttelsesregler.

»Om den beskyttelse er god nok på dette produkt, kan vi ikke gennemskue lige nu, så jeg vil ikke anbefale produktet«, siger Anette Høyrup.

LÆS ARTIKEL

Forbrugerrådet har gennem længere tid indsamlet oplysninger om, hvordan de mange forskellige apps, som de fleste af os er storforbrugere af, beder om adgang til ganske vidtgående, private oplysninger, som bruges til kommercielle formål.

Det kan være adgang til kontaktpersoner, billeder, gps og kalender, som samlet giver et meget detaljeret billede af kundens profil.

LÆS ARTIKEL

Hele dette område er stadig så nyt og udvikler sig samtidigt så rivende hurtigt, at myndighederne ikke kan følge med.

»Vi er nødt til at få Forbrugerombudsmanden og Finanstilsynet til at undersøge området meget grundigt«, siger seniorjurist Anette Høyrup.

Især app'er, som fungerer som betalingsmiddel, bør omgås varsomt, tilføjer hun:

»Som forbruger må man i udgangspunktet have tillid til, at de følsomme oplysninger om kreditkort og cpr.nr. bliver krypteret og bliver behandlet lovligt, men det er kritisk, hvis både kortoplysninger og indkøb kobles og udnyttes kommercielt over for det enkelte individ«.

LÆS ARTIKEL

Zalr's bestyrelsesformand forsikrer, at betalingsappen overholder alle regler.

»Når vi indsamler data om CPR, navn og adresse, så er det fordi Finanstilsynet kræver det. Det ville være ulovligt at lade være. Og kreditkortoplysninger har vi jo brug for, når vi skal gennemføre betalinger, men vi ligger ikke selv inde med disse oplysninger«, siger Erik Hougaard.

LÆS ARTIKELHvis din bagerjomfru var en app (eksternt link)

Siden slutningen af 2014 har firmaet, oplyser han, holdt møder med Forbrugerombudsmanden og Finanstilsynet for at sikre, at alle regler bliver overholdt.

»Det er vigtigt for os, at forbrugeren er tryg ved sine data, og derfor lader vi tydeligt forbrugeren vide, at der indsamles data, og lader forbrugeren om at bestemme, hvem disse data deles med. Ikke via accept af vilkår med lille skrift, men meget tydeligt i appen«, siger Erik Hougaard.

En undersøgelse fra Forbrugerrådet fra sidste sommer viser, at det blot er 14 procent af smartphoneejerne, som læser vilkårene for de apps, de henter.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden