Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

ANNONCEMARKED. I Australien og New Zealand tester Facebook lige nu en appbaseret markedsplads for køb- og salgannoncer.
Foto: Screenshot/Apple/Facebook

ANNONCEMARKED. I Australien og New Zealand tester Facebook lige nu en appbaseret markedsplads for køb- og salgannoncer.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nyt brugtmarked testes i Facebooks app

Facebookbrugere på den sydlige halvkugle har p.t. adgang til køb og sælg-annoncer i en særlig sektion.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da Den Blå Avis i sin tid gik på nettet, var det et af de smarteste træk i mediets historie. Fordi den var tidligt ude, overlevede den overgangen til internettet, som mange andre trykte medier ikke klarede. Siden blev Den Blå Avis solgt til eBay, der sammen med websitet Craigslist fuldkommen udraderede markedet for køb og sælgannoncer i aviserne i USA, da de kom frem.

LÆS ARTIKEL

Men siden er der også kommet endnu en spiller på banen: Facebook. Det sociale netværksmedie var oprindelig slet ikke tiltænkt rollen som markedsplads for brugte ting, men er alligevel blevet det.

Det er trods alt ret nemt at smide et billede og en tekst op om det, man gerne vil sælge, og man er rimelig sikker på, at éns vennekreds ser ’annoncen’.

Dine venners lokale marked

Facebook vil dog nu til at tage den rolle lidt mere alvorligt, ser det ud til. Meldinger fra facebookbrugere i Australien og New Zealand lyder, at der nu har indfundet sig en knap i bunden af appudgaven af Facebook, der hedder Local Market. Når man trykker på den, får man en række kategorier op, der dækker alt fra antikviteter over gaminggrej til fast ejendom.

Bag kategorierne gemmer der sig annoncer fra brugerne i det lokalområde, som smartphonen med facebook-appen om bord befinder sig i. Foreløbig bliver funktionen testet i Sydney, Melbourne og Auckland.

Det er ikke første gang, Facebook leger med tanken om en markedsplads.

For lidt over otte år siden lancerede Facebook en funktion med det passende navn Marketplace, der dog aldrig blev nogen succes. Siden har tredjepartsapps forsøgt at udfylde rollen, og folk med insideradgang til Facebook har de sidste par år fået fremvist forskellige versioner af onlinemarkedspladser, der dog aldrig er kommet ud til folk.

Om Local Markets nogensinde kommer ud til resten af Facebooks 1,5 milliarder brugere, er dog langtfra sikkert. Det ville ikke være første gang, Facebook testede en funktion blot for at droppe den igen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden