Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Kay Nietfeld/AP
Foto: Kay Nietfeld/AP

Useriøst. Facebook har fået nok af overskrifter, der lover mere, end artiklen kan holde, og vil luge ud i såkaldt clickbait.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Denne sindssyge overskrift dukkede op på Facebook. Du gætter aldrig, hvad der så skete

Du bliver (måske ikke rigtig) overrasket over, hvad Facebook snart gør.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forhåbentlig blev du en lille smule nysgerrig, da du så overskriften.

Formentlig blev du mindst lige så irriteret. Og formodentlig har du allerede nu på fornemmelsen, at artiklen ikke indeholder det, du forventer, at den vil svare på.

Hvis der er noget, der er moderne tiders bærme, er det artikler med overskrifter som den, der svæver over denne artikel. Vi bliver oversvømmet med dem fra både danske og udenlandske hjemmesider, og tit er indholdet så tyndt, at det har svært ved overhovedet at retfærdiggøre en artikel. Og at det i hvert fald ikke kan bære det, overskriften lægger op til.

Men om ikke så længe vil der formentlig blive lidt længere mellem dem - i hvert fald i nyhedsstrømmene på Facebook. Det sociale medie går nemlig til kamp mod såkaldt 'clickbait', hvor medier forsøger at lokke flere læsere til deres artikler ved at vildlede læseren eller holde information tilbage i overskrifterne.

Inden for de næste uger vil mediet opdatere sine algoritmer, og i den forbindelse vil det forsøge at begrænse mængden af den slags artikler, siger souschef for Facebooks nyhedsstrøm, Adam Mosseri, ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Clickbait-sider bliver blacklistet

Det er ikke første gang, Facebook går til kamp mod clickbait og spam. Allerede for to år siden begyndte det sociale medie at luge ud i links, der lovede lidt mere, end de kunne holde.

Tidligere i år forsøgte Facebook at optimere det indhold, der optræder på vores individuelle forsider, ved at lade et panel af brugere rangere historier i deres feed. På den måde skulle de historier, der ligger øverst, være så relevante som muligt for dig. I sidste måned meldte Facebook ud, at det fremover vil nedprioritere nyheder til fordel for opdateringer fra venner.

Den nyeste opdatering indebærer, at algoritmen bliver bedre til at genkende to typiske typer clickbait; dem, hvor man tydeligt tilbage holder information (se denne artikels overskrift), og dem, der vildleder læserne ved at drage konklusioner, som ikke understøttes i artiklen - for eksempel ved at skrive i overskriften, at æbler er usunde for dig, mens det står i artiklen, at det kun er, hvis du spiser 10 om dagen.

Desuden vil systemet kunne genkende sider, der ofte laver clickbait-artikler, og give tekster derfra dårligere placeringer i nyhedsstrømmen.

Incitament til ikke at lave clickbait

Facebooks clickbait-nedkæmpende algoritme vil identificere artiklerne ved at se efter udtryk, der ofte indgår i clickbait, på samme måde som spamfiltre i emails gør, skriver Facebook i et blogindlæg.

Udtrykkene er udvalgt ud fra titusinder af artikler, som Facebook-medarbejdere har identificeret som eksempler på clickbait.

Hvis en artikel falder i clickbait-kategorien, vil det i første omgang påvirke selve artiklen, som vil nå ud til et langt mere begrænset publikum. På længere sigt kan det også gå ud over udgiveren af artiklen, der også vil få en lavere rækkevidde på andre artikler.

»Vi håber, at det her vil skabe et incitament for medierne til at udgive mindre clickbait. Vi har prøvet at være meget konkrete med, hvad vi definerer som clickbait, siger Adam Mosseri.

Så kan vi medier måske lære ikke at pumpe overskrifterne op.

Og så kan det være, at du rent faktisk ikke kan gætte, hvad der skete bagefter, næste gang en overskrift i din facebookstrøm påstår det.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden