Spion. Dukken "My Friedn Cayla" og robotten "i-Que" beskyldes af det norske Forbrukerrådet for at være i strid mod en stribevis af EU-love.
Foto: The Norwegian Consumer Council

Spion. Dukken "My Friedn Cayla" og robotten "i-Que" beskyldes af det norske Forbrukerrådet for at være i strid mod en stribevis af EU-love.

Digitalt

Populært legetøj beskyldes for at udspionere dine børn

Nu tilbyder dansk legetøjsgigant, at alle bekymrede forældre kan bytte dukken 'My Friend Cayla' og robotten 'i-Que'.

Digitalt

De ser uskyldige ud ved første øjekast. Dukken 'My Friend Cayla' og robotten 'i-Que'.

Men lad dig ikke narre.

De to legetøjsdukker bryder flere EU-love.

Det mener det norske Forbrukerrådet, der nu opfordrer alle ejere af 'My friend Cayla' og 'i-Que' til at klage over deres produkt, ved at henvise til, at det ikke lever op til internationale standarder for forbruger- og datasikkerhed.

En gennemgang af de tekniske specifikationer og aftalevilkår har vist, at dukkerne har flere sikkerhedsbrister, og det norske forbrugerråd kritiserer producenterne bag for at udvise » mangel på forståelse for børns ret til privatliv og sikkerhed«.

Legetøjsdukkerne beskyldes blandt for at optage og sende data fra børnenes samtaler med det interaktive legetøj til udlandet. Derudover kræver det blot et enkelt tryk på en knap for at etablere trådløs forbindelse via Bluetooth til begge legetøjsdukker, hvorefter alle i en radius af cirka 12 meters afstand kan styre de to dukker med en smartphone.

Det danske Forbrugerrådet Tænk overvejer nu at melde de to stykker legetøj til forbrugerombudsmanden for brud på markedsføringsloven og til datatilsynet for sikkerhedsbrud på persondataloven.

Og medlem af Europaparlamentet Christel Schaldemose (S) har bedt EU-kommissionen om at foretage en vurdering af de to dukker.

»Jeg synes det er forkasteligt, hvis vores børn ikke kan få lov til at være i fred i børneværelset, og jeg mener derfor ,at alle virksomheder bør trække produkterne tilbage, indtil EU-kommissionen er nået til en afgørelse i sagen«, siger hun.

Sender data til udlandet

De to stykker legetøj er meget populære og er beregnet til børn fra helt ned til 4-års alderen. I 2014 blev 'My friend Cayla' kåret til årets legetøj i Norge og Sverige og herhjemme kan de købes i flere legetøjsbutikker.

De to legetøjsdukker fungerer ved at de tilkobles til internettet, hvorefter man kan forbinde dem til en app på sin smartphone, der gør det muligt at kommunikere med dem.

Ifølge det norske forbrugerråd er de to dukker forprogrammeret til at føre skjult reklame for en række firmaer.

Eksempelvis er smilende Cayla meget glad for at snakke om, hvor meget hun elsker forskellige Disney-film, og hun fortæller gerne om, hvor meget hun holder af at være i Disneyland. Hvilket ifølge det norske Forbrugerråd er alarmerende, da udviklerne af den app, som kan styre 'My friend Cayla' fra, samarbejder med Disney.

Det ikke nytter noget, at alle med en Bluetooth-forbindelse kan få adgang til børneværelset, og at børnene bliver udsat for denne her aggressive markedsføring

Læser man de meterlange aftalevilkår, som det nok er de færreste der gør, fremgår det også, at det amerikanske teknologiselskab: 'Nuance Communications', der arbejder med talegenkendelse, har ret til at bruge alle optagelser og informationer fra dukkerne i en række forskellige sammenhænge.

Selv om alle data er krypterede, kan de nemlig blive brugt til målrettet markedsføring eller blive delt med unavngivne tredjeparter. Ligesom producenten forholder sig retten til at ændre aftalevilkårene uden varsel.

Ifølge det norske forbrugerråd bryder producenterne derved en række EU-regler om aftalevilkår, databeskyttelse og legetøjssikkerhed.

Ikke modtaget klager

De mange sikkerhedsbrister bekymrer Anette Høyrup, der er seniorjurist i danske Forbrugerrådet Tænk, og hun fraråder derfor forældre at købe de to dukker lige nu.

»Vi er fuldstændig enige med nordmændene om, at det ikke nytter noget, at alle med en Bluetooth-forbindelse kan få adgang til børneværelset, og at børnene bliver udsat for denne her aggressive markedsføring«, siger Anette Høyrup.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tirsdag valgte to store hollandske legetøjsfirmaer Bart Smith og Intertoys at trække de to legetøjsdukker tilbage, men herhjemme er de stadig at finde på hylderne.

Hos firmaet TOP-TOY, som ejer 'Toys’R’Us' og 'Fætter BR' i Danmark har man taget kontakt til leverandøren af Cayla-dukken og i-Que-robotten for at finde ud af, hvad der op og ned i sagen.

»Vi følger naturligvis undersøgelsen af Cayla og i-Que nøje for at komme til bunds i det norske Forbrugerråds kritik af de to produkter«, skiver kommunikationsansvarlig i TOP-TOY, Liselotte Gjerdrum Carlsen, i et skriftligt svar til Politiken.

Hos TOP-TOY mener de dog ikke, at der før har været nogen grund til at betvivle sikkerheden af de to produkter.

»Vi har solgt både Cayla og i-Que i vores butikker, men vi har aldrig modtaget nogen klager, der har givet os grobund til at frygte, at nogen af produkterne er blevet brugt på en måde, der har kompromitteret et barns sikkerhed«, skriver Liselotte Gjerdrum Carlsen.

Det argument køber Anette Høyrup ikke.

»Det er ikke noget argument, da ingen kan gennemskue konsekvenserne af den her nye teknologi. Det er derfor vigtigt, at der bliver gjort noget ved de her sikkerhedsbrud«, siger hun.

Få pengene tilbage

Medlem af Europaparlamentet Christel Schaldemose(S) er heller ikke enig i TOP-TOYs beslutning om at lade de to legetøjsdukker forblive på hylderne.

»Det er for let købt. Under alle omstændigheder har legetøjsproducenterne altid en forpligtelse i forhold til den målgruppe, som deres produkt bliver lavet til. Børn skal altid beskyttes, om der så er klager eller ej«, siger hun.

Derfor har hun nu bedt EU-kommissionen om lave en vurdering af, hvorvidt de to stykker legetøj overholder EU's databeskyttelsesregler. Hun håber på, at der vil komme et svar inden jul.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi ønsker bestemt ikke, at nogen af vores kunder skal være utrygge, og hvis en refundering af produktet vil skabe ro i maven hos vores kunder, så hjælper vi naturligvis gerne

»Den teknologiske udvikling giver os et hav af muligheder, men jeg håber at legetøjsproducenter vil reflektere over, hvorvidt det er nødvendigt at sende informationer tilbage til producenten sådan at man kan lave mere målrettet markedsføring der rammer børnenes forbrugermønster – som om de ikke forbruger nok i forvejen«, siger hun

Hos TOP-TOY afventer man stadig svar fra leverandøren af de to dukker, men de åbner nu op for, at bekymrede forældre kan få pengene tilbage, hvis de har fortrudt købet af en af de to legetøjsdukker.

»Vi ønsker bestemt ikke, at nogen af vores kunder skal være utrygge, og hvis en refundering af produktet vil skabe ro i maven hos vores kunder, så hjælper vi naturligvis gerne«, skriver Liselotte Gjerdrum Carlsen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce