0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Falske konkurrencer hærger på Facebook og Instagram

Du risikerer at ryge i abonnementsfælder gennem konkurrencer på sociale medier.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

FAKE. Bag mange af de populære 'del-og-like'-konkurrencer på Facebook er falske firmaer, der forsøger at lokke brugere i abonnementsfælder. Billedet er fra siden 'Er det fake?', hvor brugere anmelder falske konkurrencer.

Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Digitalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vind 15.000 kroner til butikskæden Humac. En iPhone 6S fra Telia. En middag med sangeren Lukas Graham fra Go'morgen Danmark. Eller 10.000 kroner skattefrit fra Danske Spil. De tillokkende konkurrencer er overalt på Facebook - og i stigende grad også på Instagram.

Men bag mange af dem står falske firmaer, der forsøger at lokke Facebookbrugere i abonnementsfælder for flere hundrede kroner om måneden. Uden nogensinde at få noget for pengene.

Anni Larsen på 65 år er en af de mange tusind Facebookbrugere, der hver dag falder over sådanne konkurrencer i sit Facebookfeed.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce