SUCCES. Facebook har rundet over 1 million daglige brugere alene på mobilen og har fordoblet deres overskud på kun et år.
Foto: THOMAS BORBERG

SUCCES. Facebook har rundet over 1 million daglige brugere alene på mobilen og har fordoblet deres overskud på kun et år.

Digitalt

Facebook er blevet det filter, vi alle oplever internettet igennem

Facebook har over 1 milliard daglige brugere alene på mobilen, viser nyt kvartalsregnskab.

Digitalt

»Det har været endnu et godt kvartal«, sagde Mark Zuckerberg i går, da Facebook lancerede sit regnskab for tredje kvartal.

Bag det ydmyge udsagn gemmer sig et regnskab, som de fleste andre internationale virksomheder må kigge langt efter.

Med 1,79 milliarder månedlige brugere og 1,18 milliarder daglige brugere, har Facebook sat sig massivt på den globale befolknings medievaner.

Facebook udvikler algoritmer, der alene har til formål at få os til at bruge mediet mere - og det virker tydeligvis.

»Facebook er blevet det filter, vi alle sammen oplever internettet igennem. Det har fået en enorm magt over vores internetliv«, siger Anders Emil Møller, der er direktør for det kreative laboratorium Trouble.

Det sociale medie er ikke alene næsten ubegribeligt udbredt, det har også formået at skabe sig en meget loyal brugerskare, når over 65 procent af brugerne logger på hver evig eneste dag.

Den mobile medievirkelighed

Det mest bemærkelsesværdige i regnskabet er ifølge Anders Emil Møller, at Facebook har rundet over 1 milliard brugere, der udelukkende bruger Facebook på mobiltelefonen.

»Det er et helt utroligt for en virksomhed at have over en milliard mobile brugere. Det viser, hvor massivt den digitale udvikling rykker over på mobilen«, siger Anders Emil Møller.

»Det allerførste mange gør, når de åbner deres telefon er, at åbne for Facebook. På den måde er det blevet det medie, vi oplever alle andre medier igennem«.

Andelen af mobilbrugere er i følge Facebooks kvartalsregnskab nu på i alt 1,66 milliarder. Det er en stigning på 20 procent på blot et år.

Et medie vi elsker at hade

Facebook er noget, de fleste har en holdning til. Vi elsker det, er trætte af det, kritiserer det for at forvride vores verdensbillede eller himler over, at det snart kun er vores gamle forældre, der bruger det.

»Der er mange kritiske stemmer i debatten om Facebook, men faktum er, at vores forbrug alligevel stiger og stiger. Facebook udvikler algoritmer, der alene har til formål at få os til at bruge mediet mere - og det virker tydeligvis, hvis man ser på brugertallene«, siger Anders Emil Møller

»Det er blevet så integreret en del af vores virkelighed, at vi knap tænker over det længere«.

Facebook har også formået at tjene godt på succesen.

Virksomheden har i alt en omsætning på 47 milliarder kroner i tredje kvartal. Facebook kan desuden bryste sig af et overskud på 16 milliarder kroner - det er 50 procent større end året før og svarer til en vækst på 166 procent.

Tallene er svimlende, hvis man sammenligner med de største danske virksomheder. Mærsk havde sidste kvartal et overskud på 2,9 milliarder kroner, mens Novo Nordisk havde et overskud på 12, 4 milliarder kroner.

Facebooks indtjening er ligesom brugerne i højere grad blevet mobil. 84 procent af alle Facebooks annoncer bliver nemlig vist på smartphones.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden