Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
LARS HANSEN
Foto: LARS HANSEN

Når TDC indfører mere enkle priser på fastnettelefoni er det for at beskytte sit guldæg, indtægterne fra de 1,2 millioner fastnetabonnenter.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Teleekspert: TDC ruger på sit guldæg

TDC forsøger at fastholde en god men dalende fastnetindtægt, siger teleekspert.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når TDC ændrer prismodel for sine 1,2 millioner fastnetkunder, er det ikke i sig selv en god forretning men et forsøg på at fastholde den indtjening, der ligger her.

Det siger teleanalytikeren John Strand fra Strand Consult.

De godt 1,2 millioner danskere, der har en fastnettelefon fra TDC, betaler nemlig hvert år 1.600 kroner blot for at have den stående i stuen.

Fastnetkundernes telefonregning lyder på 183 kroner om måneden i gennemsnit, men af dem taler de kun for 49 kroner om måneden. Resten er abonnement, og det bliver ikke ændret i TDC's udspil.

LÆS ARTIKEL

»De fleste har jo bare telefonen stående, måske som en del af et bredbåndsabonnement men bruger den meget sjældent. Og jeg tror ikke, at TDC's nye prisstruktur vil ændre telefonvanerne«, siger John Strand.

»TDC lider ligesom Telia og Telenor under, at kunderne siver fra fastnettelefonen til mobiltelefonen, og det forsøger de at modvirke«, siger han.

»TDC bruger forskellige værktøjer som Duet, hvor man binder fastnettelefonen og mobilen sammen, flatrate abonnementer, hvor man taler gratis for et fast beløb og nu dette, som også er en form for flatrate. TDC prøver på den måde at gøre abonnementet mere gennemskueligt, og på den måde håber de, at det er klarere for kunden, og dermed både nemmere at sælge for TDC og at købe for kunderne«, siger han.

LÆS ARTIKEL

»Men at kalde initiativet i sig selv for en god forretning - det kan man ikke. Det er et forsøg på at holde liv i en forretning«, siger John Strand.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden